האם אני צריך להיות שיכור בכדי להיחשב שיכור בנהיגה עפ"י חוק?

ההשפעה של אלכוהול על שיקול הדעת יכולה להיות בעלת תוצאות הרות אסון ועל אחת כמה וכמה בזמן נהיגה. הסכנה היא לא רק לנהג וליושבים ברכב, אלא אף על נהגים אחרים ועוברי אורח. המאמר יבדוק האם צריך להיות שיכור כדי להיחשב כשיכור בנהיגה על פי החוק.

 

מהי נהיגה בשכרות?

נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא נהיגה רשלנית המסכנת את הסביבה. האלכוהול בגוף יכול להפחית את יעילות התגובות של הנהג. כלומר, מבחינת ראייה ייתכן טשטוש, ראייה כפולה, ראייה לקויה למרחק או צמצום שדה הראייה. בנוסף, השרירים מקבלים מידע מהמוח והאלכוהול מאט את קבלת המידע והתגובות של הגפיים.

מעבר לכך, כאשר שותים חשים ביתר ביטחון ובשליטה מלאה על ההגה, דבר שלא תמיד חופף את השליטה האמיתית של הנהג השיכור. בדרך כלל אדם שיכור לא מסוגל ללכת ישר, הוא מבולבל ומדבר שטויות. למרות זאת, ישנם נהגים שמרגישים בשליטה לאחר שתיית אלכוהול ומצליחים לדבר בצורה ממוקדת וללכת ישר, אך עדיין נחשבים לשיכורים.

 

האם צריך להיות שיכור בכדי להיחשב כזה בנהיגה עפ"י חוק?

על פי החוק מי שנחשב לשיכור הוא אדם שרמת האלכוהול בגופו היא 290 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף. כלומר, רמת האלכוהול התקינה בגוף היא 240 מיקרוגרם בבדיקת ינשוף ורמה של 290 מיקרוגרם היא כבר עבירה עליה לא רק מקבלים קנס כספי, אלא גם הזמנה לבית המשפט לתעבורה וסנקציות נוספות כמו פסילה מנהלית הניתנת על ידי השוטר. יתכן שברמת אחוז האלכוהול בגוף לא חשים שיכורים, אך זהו המדד למי שנחשב לנהג שיכור בעיני החוק.

 

הנהגים איתם מחמירים בענישה

באופן כללי הנהיגה בשכרות נושאת ב-10 נקודות, קנס כספי ופסילת רישיון נהיגה לאחר בדיקת ינשופון, בדיקת דם או בדיקת שתן. לנהגים צעירים עד גיל 24 ונהגי רכבים ציבוריים כמו משאיות, רכבים מסחריים ואוטובוסים, נהיגה בשכרות תיחשב מעל 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף ולא כפי שמתייחסים ליתר הנהגים.

הנהגים החדשים חייבים התייחסות מיוחדת מאחר ומבחינה סטטיסטית הם יותר מעורבים בתאונות דרכים ולכן מחמירים איתם. זאת אומרת שאוכלוסייה זו לא יכולה כלל לשתות אלכוהול לפני העלייה להגה בשל הכמות המזערית שנמדדת כדי שייחשבו לשיכורים.

 

מה העונש הצפוי בחוק לנהגים חדשים שנמצא בגופם אלכוהול?

כאמור, בתי המשפט מחמירים עם נהגים חדשים ולכן יש להימנע מצרות במיוחד בתקופה זו. הסנקציות על נהיגה בשכרות לנהג חדש תהיה שלילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים בפעם הראשונה.

במידה והנהג נתפס תחת השפעת אלכוהול בפעם השנייה, השלילה תהיה לתקופה של 4 שנים. בנוסף, העונש יישא גם קנס כספי ומאסר על תנאי. יתרה מכך, הנהג החדש יצטרך לעבור קורס לנהיגה מונעת ולבצע מבחן תאוריה ומבחן מעשי לצד בדיקה של המרב"ד.

נהיגה בשכרות

מאמרים באותו נושא