מה ההבדל בין רואה חשבון אמריקאי לרואה חשבון ישראלי?

רואה חשבון הוא בעל מקצוע מלומד ומנוסה, מוסמך לפי החוק לעסוק בביצוע ביקורת על דוחות כספיים, הכנתם, העברתם לרשויות המס וכל המשתמע מכך.

לעיתים קרובות, תפקידו של רואה חשבון מתרחב לטיפול בבעיות של הלקוח עם רשויות המס, ביצוע פעולות שונות לצורך הפחתת שיעורי המס של לקוחותיו ועוד.

זהו תפקיד אוניברסלי, שקיים כנראה בכל מדינות העולם, אבל הוא משתנה ממדינה למדינה באופן טבעי.

אז מה חשוב לדעת על ההבדלים בין רו"ח אמריקאי לרו"ח ישראלי?

 

ההבדל המהותי בין רואה חשבון ישראלי ואמריקאי

באופן טבעי, לכל מדינה בעולם יש חוקי מס משלה, מדרגות מס שונות ואפילו דרישות דיווח שונות.

כל למשל, רואה חשבון ישראלי צריך להיות מומחה לתקנות המס הסבוכות והמורכבות של המדינה, כמו גם ליחסים בין מס הכנסה, למע"מ, לביטוח לאומי וללקוח שלו כמובן.

מנגד, רואה חשבון אמריקאי, צריך להכיר בין היתר את תקנות המס האמריקאיות, את חוקי המס הפדרליים החלים על כל תושבי המדינה והוא יכול להתמחות גם בחוקי המס של מדינה ספציפית בארה"ב, שכן בארה"ב יש תקנות מס שונות בין מדינה למדינה.

זהו למעשה ההבדל המהותי ביותר בין השניים, שכן זו הסיבה העיקרית שבגללה רו"ח ישראלי לא יכול לעסוק בראיית חשבון עבור אזרחים אמריקאים, או אזרחים ישראלים בעלי עסקים בארה"ב ולהיפך.

 

מי צריך רו"ח אמריקאי?

כל אזרח אמריקאי נדרש להגיש דוחות שנתיים לרשויות המס האמריקאיות – ה – IRS.

אם כאן בישראל נהוג שהמעסיק מגיש דוחות עבור העובדים שלו ורק עצמאים צריכים להגיש דוחות בעצמם, הרי שבארה"ב גם שכירים אחראים על הגשת הדוחות השנתיים שלהם בעצמם.

אמריקאים רבים יודעים כיצד לנהל את הנושא ומגישים כל שנה את הדוחות בכוחות עצמם, אבל מה עושה אזרח אמריקאי שיש לו גם אזרחות ישראלית?

למעשה, רשויות המס האמריקאיות מחייבות כל אזרח אמריקאי באשר הוא, גם אם אינו חי בארה"ב, להגיש דוחות על כל הכנסותיו ועסקיו, גם אלה שמתקבלות מעסקים, או עבודה מחוץ לגבולות ארה"ב.

בנוסף, גם אנשים שעושים עסקים עם ארה"ב, א אם אינם חיים בארה"ב, חייבים להגיש דוחות ולשלם מיסים לממשלת ארה"ב.

 

אזרחות כפולה – מיסוי כפול

משמעות הדברים היא כי אזרחים ישראלים המחזיקים גם באזרחות אמריקאית וכן אנשי עסקים ישראלים שפועלים גם בארה"ב, צריכים להגיש דוחות למדינת ישראל וגם לארה"ב, כאמור – גם אם הם שכירים ועובדים רק בישראל.

 

לסיכום

כל מי שיש לו עניינים כספיים, או עסקים בארה"ב וכן כל מי שיש לו אזרחות אמריקאית, גם אם הוא חי בישראל ומחזיק אזרחות ישראלית, חייב להגיש דוחות לרשויות המס האמריקאיות.

לשם כך חשוב לעבוד מול רו"ח שיודע כיצד להתייחס לנושא המיסוי הכפול, בדגש על חוקי המיסוי האמריקאיים והתנהלות תקינה מול רשויות המס בשתי המדינות.

מיסים

מאמרים באותו נושא