הקמת חברת בנייה – ניהול תקציב

הקמת חברת בנייה היא עסק מורכב אשר טומן בחובו סיכונים רבים וביניהם סיכונים פיננסיים.

על מנת להצליח בפרויקט הבנייה, החברה צריכה להחזיק במנהל תקציב מוכשר ומקצועי.

המאמר יעסוק בחשיבות של ניהול התקציב לחברת הבנייה.

 

כיצד מצמצמים סיכונים בהקמת פרויקט בנייה?

כדי להקים חברת בנייה שיודעת לנהל פרויקט בנייה באופן מושלם, חייבים להבין את המורכבות שבכך ואת האילוצים בשטח. הניהול הפיננסי מחייב התייחסות לנתונים רבים. לדוגמה, חוקי עזר עירוניים, ניתוחי עלויות, תוכניות מתאר או תב"ע, השכרת ציוד כמו במות הרמה, מנופים, גנרטורים, מערבלי בטון וכד', עלויות חומרים כמו בטון, מלט, סיד, קרמיקה, שיש וכד', אילוצים בשטח, אילוצים הנדסיים ועוד. ניהול התקציב חייב להיות מקיף ולכסות תחומים נוספים כמו עלויות שיווק, משכורות לעובדים ועמידה בתקציב. במקרים רבים יכולות להיות גם הוצאות בלתי צפויות, ולפיכך אחד מתפקידיו של מנהל התקציב הוא לשמור על יחס שווה בין ההכנסות להוצאות ולשלוט בעניינים הפיננסיים.

 

ניהול פרויקט הבנייה

על מנת שהפרויקט יעבוד כמו שצריך וללא תקלות, יש לנהלו ולפקח עליו באופן המיטבי. בשלב ראשון יש לבדוק את זכויות החברה על פי חוקי התכנון והבנייה, לנתח מבחינה כלכלית את השוק ולצפות את המכירות. האם הקמת החברה כדאית באופן כלכלי? האם היא תפיק רווחים?

רואי חשבון מומחים יכולים לעזור בניתוחים מסוג זה ולחזות את עלויות הבנייה, תשלומי המס והרווחים. ניתן לעשות זאת על פי ניתוחים סטטיסטיים והשוואה עם פרויקטים דומים אחרים. רואי חשבון מומחים בתחום גם יתכננו נכון את תזרים המזומנים והמכירות, יפיקו דוחות כספיים ופקודות יומן, יכינו מאזן בוחן ויערכו דוחות כספיים. לפיכך, מנהל פיננסי העוסק בראיית חשבון ינהל את התקציב באופן מיטבי, כשם שמנהל הפרויקט, המהנדס והאדריכל ינהלו את הדברים עליהם הם אמונים. עבודת צוות תתרום רבות להתפתחות חברת הבנייה ולקידום המכירות שלה. בשלב הבא, המנהל הפיננסי יפרט את לוח התשלומים לקבלנים ולקבלני המשנה, ואת תקציב הבנייה תוך מעקב שוטף.

 

מערכות ניהול ממוחשבות

על מנת לנהל את פרויקט הבנייה באופן אופטימלי, ובפרט את התקציב, חשוב לעשות שימוש במערכות ממוחשבות ובתוכנות מקצועיות, הנותנות ניתוח אמיתי ומדויק של הנתונים. ניהול מקצועי יעניק למנהלי החברה שליטה בניהול הפרויקט, ויסייע לקידום החברה בהמשך ובניהול פרויקטים חדשים. ישנן אף חברות בנייה שנעזרות בחברות חיצוניות עם כלכלנים ורואי חשבון, המטפלים גם לאחר סיום הפרויקט בלקוחות בכל נושא גביית התשלומים השוטפים והוצאות הבניין המשותף. חברות מקצועיות המנהלות פרויקטים בחברות בנייה בהקמה, מחזיקות בצוות מקיף ובמערכות מתקדמות לצורך הצלחת הפרויקט וחברת הבנייה. מומלץ לבחור במנהל תקציב בעל ניסיון והצלחות מוכחות, שיחשוב מחוץ לקופסה וידע לפתור בעיות אקוטיות של תזרים מזומנים ועוד. ככל שהמנהל הפיננסי יהיה מיומן יותר, כך גם הצלחת הפרויקט תהיה גדולה יותר.

 

עובדים

מאמרים באותו נושא