לשון הרע לאחר הפיטורים – איך להתמודד עם זה

תביעות רבות בתחום לשון הרע נוגעות לאירועים שהתרחשו במקום העבודה במסגרת יחסי עובד מעביד, עובדים וקולגות ולעיתים גם לאחר סיום העבודה.

בסופו של דבר מקום העבודה הוא מקום בו עלולים להיווצר חיכוכים מסוימים ואמירות בעייתיות יכולות להוות עילה מוצדקת לתביעת לשון הרע.

עם זאת, חוק לשון הרע קובע גם הגנות מסוימות וסייגים כך שאמירות רבות חוסות תחת חופש הביטוי ולא מהוות עילה לתביעה.

 

לשון הרע – מה החוק אומר?

חוק לשון הרע לא מתייחס באופן ספציפי ללשון הרע שנעשה במסגרת העבודה, אלא ללשון הרע באופן כללי. כך חוק איסור לשון הרע מ-1965 מגדיר לשון הרע:

"דבר שפרסומו עלול 1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם; 2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לו; 3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסק, במשלח ידו או במקצועו".

כלומר, כדי שתהיה עילה מוצדקת לתביעה יש צורך בפרסום תחילה, כאשר הפרסום כולל את אחד מהדבר המצוינים בחוק. יש לציין כי החוק מתיר להגיש תביעה ללא הוכחת נזק.

 

מה לגבי לשון הרע בעבודה?

במקומות עבודה ישנו פוטנציאל גדול להיווצרותן של סיטואציות במסגרתן ייאמרו דברים שייחשבו ללשון הרע. בתי הדין לעבודה דנים לא אחת בתביעות לשון הרע שהוגשו על ידי עובדים הטוענים להוצאת דיבה על ידי קולגות במקום העבודה.

כאן יש לציין כי למעסיק ישנו אחריות שילוחית על העובד,  כלומר כאשר במסגרת עבודה נוצרת סיטואציה בה עובד עבר על חוק לשון הרע בכוונה תחילה וביודעין, גם למעסיק ישנה אחריות על כך והוא יהיה חייב אלא אם העובד הפר באופן ברור את הכללים שהותוו על ידי מקום העבודה.

דוגמא לכך ניתן למצוא פעמים רבות בעולם התקשורת: תביעות דיבה כנגד עיתונאים לא רק מוגשות נגד העיתונאים עצמם אלא גם נגד העיתון או גוף התקשורת בו הם עובדים.

 

לשון הרע לאחר הפיטורין

בתי הדין לעבודה לא רק עוסקים בתביעות לשון הרע בגין הפרות שקרו בעת העבודה, אלא גם בהפרות שהתרחשו לאחר הפיטורין. כלומר, גם כבר לא מתקיימים יחסי עובד מעביד בין הצדדים, בית הדין לעבודה יכול ומוסמך לדון בכל תביעה שמקורה ביחסי עבודה גם לאחר פיטורי העובד.

 

הוציאו את דיבתכם? היעזרו בעורך דין דיני עבודה

המציאות העגומה היא כי כמעט כל אדם שעובד כשכיר או עבד בעברו כשכיר מוצא את עצמו לעיתים בסיטואציה בה הוא לא קיבל את זכויותיו המגיעות לו לפי חוק. ישנם סוגים רבים של הפרות זכויות עובדים, וגם ביצוע לשון הרע בעת העבודה או לאחר סיום העבודה יכול לפגוע באופן ממשי בעובד ולהוות עילה מוצדקת לתביעה.

אם נפגעו זכויותיכם במקום העבודה, אנחנו ממליצים לפנות למשרד עורכי הדין לדיני עבודה אבי חיים אדיב. אבי אדיב הוא עורך דין דיני עבודה רב ניסיון, שמשרדו ייצג בהצלחה לקוחות רבים כולל ליווי לכל אורך התהליך. 

 

איש משפט

מאמרים באותו נושא