מדוע צריך עורך דין סייבר?

עורך דין סייבר הוא עורך דין המתמקד בעיקר בסוגיות הפליליות שצפות ועולות בשל השימוש המוגבר והתלות המשמעותית שבני האדם פיתחו במוצרי סייבר.

לעולם המחשבים והסייבר מקום גדול בחיינו ויש לו יתרונות רבים שמגולמים בו, אולם, עולות גם סוגיות המתעוררות כאשר יתרונות אלה הופכים לחסרונות – כגון בעיות פרטיות, פרטים אישיים שנחשפים, איומים, ועוד.

הנזקים שיכולים להיווצר כתוצאה מהתנהלות לא בטוחה באבטחת מידע וחדירה לפרטיות של אדם או של עסק, יכולים להיות גדולים ולעלות סכומי כסף גבוהים מאוד.

לעורך דין מומחה לענייני סייבר הלך המחשבה הדרוש להתמודדות המיוחדת עם התנהגות פלילית במרחב הדיגיטלי והסייבר.

 

מתי דרוש עורך דין לענייני סייבר?

מצב ראשון בו יש להסתייע בבעל המקצוע הוא כאשר בוצעו עבירות שפוגעות במחשב או בחומר המצוי בו. עבירות מסוג זה מוגדרות בחוק המחשבים, למשל חדירה למחשב שלא כדין, העברת מידע כוזב או תוכנות רוגלה ותוכנות זדוניות (כגון וירוס מחשב).

במידה ונקלעתם למצב זה, עורך דין לענייני סייבר הוא עורך הדין שבקיא באופני הפעולה המומלצים והנכונים להתמודדות עם סיטואציות מאתגרות אלו. פנייה מהירה ככל הניתן יכולה לסייע לנפגע למצות את זכויותיו ולהישמר מעברייני רשת רבים שעלולים להמשיך לפגוע בו או בחומרת המחשב.

מצב רלוונטי נוסף הוא כאשר נעשות עבירות ברשת האינטרנט. לעומת הסוג הראשון של העבירות שפוגעות בעיקר בתוכן שנמצא במחשב, כאן מדובר על עבירות 'רגילות' שנעשות בממד הווירטואלי, למשל הפצת מידע לשם קבלת סכומי כסף.

כאשר מדובר בעבירות מסוג זה, התקשורת עם הסוחט או המאיים קריטית לשליטה על הסיטואציה, שכן פעמים רבות מדובר במידע רגיש שעלול להיות מופץ ולהשפיע מהותית על חיי הנסחט. יצירת קשר מיידי עם עורך הדין שמומחה לענייני סייבר שבכוחו לייעץ להתמודד נכון ולשקול כל צעד וצעד היא חשובה ביותר במקרים אלה ומקלה על התנהלותו של הנפגע בהתאם לסיטואציה ויכולה אף למנוע כליל את הנזק שיכול להיגרם לו.

לצערנו, בעקבות החששות של הפצת מידע רגיש, נסחטים רבים נכנעים לדרישותיו של הסוחט או שהם פועלים ללא הכוונה וטיפול מקצועי. הבחירה לפעול רגשית ומתוך חשש, על אף שהיא אנושית, עלולה להיות מסוכנת וניתן להיפגע מכך.

 

תכנון מקצועי נכון לעתיד

ניתן להתגונן מראש מפני עבירות ומתקפות סייבר. כאשר מדובר על עבירות מן הסוג הראשון, כלומר, בעבירות שבוצעו במחשב עצמו, התנהלות אבטחתית נכונה, שעומדת ברף הדרוש על ידי הרגולציה ואף גבוה ממנו יכול להוות כלי משמעותי למנוע עבירות שכאלו.

על מנת לבצע תכנון מוצלח דרוש ייעוץ משפטי צמוד על מנת לוודא שההיבטים החוקיים והרגולטורים בכל הנוגע להגנה על הפרטיות נשמרים. כמו כן, מלבד עבודה ראשונית של הקמת מערכת לאבטחת המידע, ישנה עבודה שוטפת שנוגעת לפגמים ותחזוקה של מערכות האבטחה ושמירה שוטפת על המידע.

כאשר מדובר בעבירות מן הסוג השני, עבירות שנעשות ברשת האינטרנט, יכול עורך הדין לענייני סייבר לסייע רבות בליווי חשוב ובהענקת כלים להתמודדות נכונה עם סיטואציות ולקיחת מקדמי ביטחון הכרחיים בכדי למנוע מלכתחילה סיטואציות שעלולות להחריף לכדי סחיטה או עבירות מסוגים דומים וכמובן, ככל שמתרחש אירוע סייבר יש חשיבות מכרעת ליצור קשר באופן מיידי עם עו"ד סייבר שיודע להתמודד נכון עם האירוע בזמן אמת ובכך למנוע את הנזקים שעלולים להיגרם.

 

שופט

מאמרים באותו נושא