סיבוכים של נפילות בבתי חולים – מה שאתה צריך לדעת?

נפילות הן הסיבה השכיחה ביותר לפציעות וחבלות בקרב מבוגרים וילדים יחדיו.

התנאים המקדימים של הנפילה, הסיבות, וvדרכים להימנע ולהיזהר נחקרים ומדוברים רבות בקרב קהילת הרופאים.

אך ישנה נקודת תורפה שנהיית בעיה לא פחות קטנה, הרבה נפילות מתרחשות דווקא בקרב המאושפזים בבתי החולים עצמם.

כך שכל מי שמאושפז נמצא בסיכון מסויים ליפול.

 

סיבות לנפילות בבתי חולים

נפילות חולים בבתי חולים הם לצערינו דבר נורא שכיח, והיינו מצפים שזה לא יקרה. נתחיל בכך שאנשים המאושפזים או באים מסיבה כלשהי לאבחון, טיפול וכדומה בבית חולים כנראה לא בשיא הבריאות. מצב בריאותי רעוע, סדרת טיפולים ותהליכי שיקום כל אלה גורמים לכך שהמטופל יהיה יותר פגיע לנפילות מעידות וכו. בנוסף לזאת, בתי חולים מאובזרים מהמון מכשירים, כבלים וצינורות שבמקום אחר לא ניכרים כל כך. אוסף המכשולים הנוסף הזה רק מגביר את הסיכויים לנפילות. זאת ועוד, שיש הרבה מטופלים שנצרך מהם להתהלך עם אינפוזיה, או אפילו להתנייד בכסא גלגלים וכמובן שזה לא מקל.

 

מה עושים אחרי שנופלים השפעות וסיכונים

הסיכונים של נפילה בבתי חולים גבוהה, כמו שכבר ציינו מצב המטופל כנראה לא חזק וכשיר כמו ביום בו הוא בריא ולא צריך רופא. לכן נפילה רק יכולה להחמיר את מצב המטופל. אישה דמטופלת בכימו לדוגמא, ומוצאת את עצמה על הרצפה לאחר שמעדה יכולה בקלות להגיד שלום לגבס ואולי אפילו לעוד ניתוח. נפילות ומעידות הם חלק מהחיים אבל יש לצפות מסביבה של בית חולים לעשות מאמצים נלווים כדי למזער את התופעה.

 

מה עושים כדי למנוע את זה

הנושא מדובר ותחת אבחנה מזה תקופה. אחד הפתרונות שהציעו או לחלק את החולים לפי קבוצות סיכון לנפילה, אם הסיכויים שתיפול גבוהים כל צוות המטפלים, בעיקר האחיות בעלות הקשר הכי תמידי ורציף עם הפציינט יהיו מודעות לכך וידאגו שהסביבה שלו תהיה ריקה ועם כמה שפחות מכשולים. בנוסף יהיו שם כדי ללוות ולעזור בהתניידות אם צריך. יש גם לפנות לצד המתכנן, אחד ההיבטים החשובים יותר של מניעת נפילות בבית חולים הוא שימוש במערכת ניהול טיפול אינטגרטיבי בה נלקח בחשבון תכנון המתקן, תקשורת תקינה בין אנשי המקצוע השונים ורקע המטופל.

 

מה אנחנו מצפים מבתי החולים

לרוב נפילות יכולות להימנע בקלות, אם רק משקיעים את תשומת הלב הנכונה ופועלים בזהירות. חשוב להבין שגם לבית חולים יש אינטרס לעזור למגר את התופעה כי זה גם פוגע בחולים, גם מוסיף עומס וזה הדבר האחרון שצריכים בבתי החולים בישראל וכמובן זה פוגע בשמם הטוב. לכן, יש צורך בתוכנית שתעריך נכון ותדע לתת את ההכשרה הנכונה לצוות.  זו הדרך היחידה ליישם תרבות בטיחות מקיפה בבית חולים ולראות הפחתה מערכתית של נפילות.

 

עורך דין מצליח
עורך דין מצליח
מאמרים באותו נושא