איך לחשב חלוקת רכוש ללא צוואה

על פי החוק, היורשים של רכוש הם באופן אוטומטי קרובי משפחה בעלי קשר דם כמו: הורים, ילדים, בני זוג או קרובים אחרים שהם צאצאי המנוח.

במידה ואין יורשים העיזבונות של הנפטר משויכים למדינה.

מה קורה כאשר אין צוואה לחלוקת הרכוש? כיצד מחשבים אז את חלוקת הרכוש – על כך במאמר הבא.

 

מהו סדר הירושה לחלוקת רכוש במידה ואין צוואה וכיצד מחשבים אותה?

כאשר אין צו ירושה היורשים של הנפטר הם בני או בנות הזוג והילדים. חלוקת הרכוש נעשית ביניהם באופן שווה. כלומר, בן או בת הזוג יקבלו חצי מהירושה ואילו הילדים יתחלקו בחצי השני באופן שווה. במקרים כאלו האלמנה זכאית לקבל את הסכום של הכתובה עם תוספת ולדרוש דמי מזונות מהעיזבונות. בדומה לכך, בני או בנות הזוג יכולים לקבל את המכונית והמיטלטלין. המונח של בני זוג מתייחס לא רק לרשומים בתור נשואים, אלא אף לבני זוג ידועים בציבור שהיה להם משק בית משותף. כאשר לנפטר אין ילדים הרכוש יתחלק בין בני הזוג להוריו ובמידה ואין הורים הרכוש יתחלק בין בני הזוג לאחיו של המנוח. חשוב לציין שבהיעדר צוואה בן הזוג יירש את כל הרכוש רק במידה ואין למנוח ילדים, הורים ואחים. כאשר אין למנוח ילדים ובן או בת זוג, הירושה תחולק בין הנכדים. במידה ולא מתגלים יורשים שהם צאצאיו של המנוח, הירושה תעבור למדינה.

 

כיצד מתנהלים כשאין צו ירושה?

בהיעדר צו ירושה או כשהצו לא חל על כל הירושה, יש להגיש בקשה לצו ירושה באמצעות עורך דין ירושה. את הצו מגישים לבית הדין הרבני או לרשם הירושות. לעניין הירושה יכולים להגיש את הבקשה צאצאי המנוח, מנהלי עיזבונות או נושים. לאחר הגשת הבקשה הרשויות מפרסמות באמצעי התקשורת שהם רשומות ועיתונים את הבקשה על מנת שתהיה אפשרות להתנגד אליה. ההתנגדות יכולה להיות מיורשים שלא הגישו בקשה או ממתנגדים שברשותם צוואה חוקית שלא הייתה ידועה. במידה ולא מוגשות התנגדויות הרשויות יקבלו את הבקשה. כאשר יש התנגדות הדיון יעבור לבית המשפט. לא אחת קרו מקרים בהם התגלו יורשים המתגוררים מחוץ לארץ שהביעו את התנגדותם לבקשות מסוג זה.

 

הבירוקרטיה של צו ירושה ללא צוואה

במידה ולא קיימת צוואה של הנפטר יש להגיש כאמור בקשה לרשם הירושות על מנת להסדיר את הצו. לשם כך יש לצרף אגרות תשלום להוצאת הצו אלא אם מקבלים עליהן פטור במקרים מסוימים ולצרף מסמכים חתומים ומאומתים על ידי עורך דין מומחה בתחום הירושות או אימות של נוטריון. לכך מצרפים תעודת פטירה של המנוח והודעה חתומה של הבקשה לכל היורשים שנשלחה בדואר רשום. את הבקשה מגיש עורך הדין שמייפה את כוח המבקשים. באמצעותו הפעולה תהיה חוקית וגם החלוקה תהיה שווה.

 

ריב על רכוש

מאמרים באותו נושא