אי קבלת מפתח לדירה בזמן בדירה מקבלן

רכישת דירה מקבלן יכולה להיות מרגשת ומשמחת, אך היא גם לווה בחששות מוצדקים.

אם קניתם דירה ממיטב כספכם וקיבלתם תאריך יעד למסירה, אבל הבניה עדיין לא הסתיימה גם כאשר הגיע התאריך, תצטרכו ידע, כלים וקצת עזרה, כדי לפתור את הבעיה.

 

הסטנדרט החדש – איחור במסירה

כל עו"ד קניית דירה כבר מכיר את הבעיה – איחור במסירת דירות קבלן, כך נראה, הפך להיות הסטנדרט החדש בישראל.

יתרה מכך, הנושא הפך כה מקובל ונפוץ, שחלק מהקבלנים אף מגדילים לעשות ומחתימים את הקונים על סעיף המתיר להם לעכב את מסירת הדירה.

יחד עם זאת, איחור במסירת דירה גורם לקונים נזקים כלכליים, הוצאות בלתי צפויות וגם עוגמת נפש לא קטנה. אז מה אפשר לעשות?

 

עזרה של עו"ד מקרקעין בקבלת פיצויים

קונים רבים אינם מודעים לכך, אבל החוק מציין במפורש כי רוכשי דירות זכאים לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עבור עיכוב של 60 יום, או יותר, במסירת דירה מקבלן.

משמעות הדבר היא, כי גם אם הקבלן ניסה לעגן את הנושא בחוזה שחתם עם הקונים, עדיין פעל שלא לפי חוק ולכן ניתן להגיש תביעה לבית המשפט.

עו"ד מקרקעין המלווה תביעה מסוג זה, צריך רק להוכיח שהדירה אכן לא נמסרה במועד, כדי להוכיח את צדקת לקוחותיו.

 

דברים שלא ידעתם על פיצויים בגין אי מסירת דירה במועד

  1. בנוסף על הפיצוי הנדרש מהקבלן על איחור במסירה, רוב הקונים אינם מודעים לכך שהם זכאים לקבל פיצוי רטרואקטיבי עבור כל יום נוסף של איחור – עד ליום המסירה.
  2. סכום הפיצוי צריך להיות פי אחד וחצי מהסכום שהיו יכולים הקונים להרוויח, אם היו משכירים את הדירה במשך 8 חודשים מיום מועד המסירה המוסכם,
  3. או פי 1 ורבע מהסכום הזה – אם העיכוב נמשך מעל 8 חודשים.
  4. אם העיכוב התרחש בגלל גורמים שאינם תלויים בקבלן, כמו מלחמה, משבר עולמי, שריה וכן הלאה, הוא לא יהיה חייב לפצות את הקונים – בתנאי שהנושא מעוגן בחוזה.
  5. שינויים במפרט הדירה אינם מהווים עילה מוצדקת לאיחור במסירה.
  6. התניית מתן הפיצויים יכולה להיות לא חוקית ואז היא גם תבוטל על ידי בית המשפט. למשל, אם העיכוב במסירת הדירה נמשך שנה וחצי ואילו בחוזה נכתב כי הקבלן יהיה חייב לשלם רק עבור חצי שנה, בית המשפט יכול לפסול את הסעיף ולחייב את הקבלן בתשלום עבור שנה וחצי.
  7. בית המשפט עשוי לקבוע כי העיכוב היה מוצדק בעקבות שינויים משמעותיים בדירה.

 

לסיכום

תחום דיני המקרקעין הוא אחד המסועפים והמורכבים במשפט הישראלי ולכן עריכת חוזים והסכמים בתחום עשויה להיות מורכבת מאוד ואף מסוכנת עבור אנשים שאין להם את הידע המתאים. אלה עלולים להסתכן בהפסד כספי גדול, או עוגמת נפש גדולה, שאותם ניתן לצמצם בידה רבה מאוד, כאשר נעזרים באיש מקצוע מנוסה ומיומן, כמו עו"ד מקרקעין.

 

צרור

מאמרים באותו נושא