רשלנות רפואית בצבא

כאשר חייל מתגייס, הצבא פורש עליו את חסותו המלאה ודואג לכל צרכיו הבסיסיים. בין היתר, החייל מקבל גישה למערך הרפואי הצבאי שמהווה את "קופת החולים" של צה"ל. בגוף זה ניתן למצוא מרפאות ומרפאות שיניים, בתי מרקחת, רופאים מומחים ואפילו מנתחים. מדובר במערך שלם שאמור לדאוג כמעט לכל צרכיו הרפואיים של החייל. מרגע הגיוס, החייל אינו משתייך יותר לקופת החולים שלו, ולכן כאשר החייל נעזר במערך הרפואה האזרחי הוא נאלץ לשלם כסף רב (אלא אם קיבל לכך הפנייה צבאית), בעוד המערך הרפואי הצבאי הוא חינמי לחלוטין. במהלך השנים האחרונות עלו תלונות רבות בנוגע לדרך התנהלותו של חיל הרפואה ואיכות הטיפול, ובהתאם מתעוררות תלונות בנוגע לרשלנות רפואית.

 

מהי רשלנות רפואית?

  • כאשר אנו חווים בעיה רפואית, לרוב נפנה לאיש מקצוע רפואי על מנת שיוכל לסייע לנו. כיוון שידע רפואי אינו נחלת הכלל, אנחנו נותנים בו אמון מסוים ובעצם מפקידים את ביטחוננו ובריאותנו בידיו. דבר זה נכון במיוחד כאשר מדובר במערך הרפואה הצבאי, בו החייל מחויב להיעזר כיוון שאין לו ברירה אחרת, אלא אם הוא מוכן לשלם כסף רב.
  • רשלנות רפואית מתרחשת כאשר המטפל אינו נוקט בחובת הזהירות הסבירה. זה יכול להתבטא במתן טיפול רשלני, בוויתור על הליך רפואי חיוני ומנגד – ביצוע הליך רפואי מיותר, ובאבחון שגוי של הבעיה הבריאותית.
  • ניתן לתבוע כל גורם רפואי שהעניק טיפול לא ראוי – רופא, אח, רופא מרדים, מנתח וכו'.
  • כיצד תובעים על רשלנות רפואית בצבא? החייל יכול לתבוע את משרד הביטחון ואת צה"ל בעילת רשלנות רפואית. יש נהלים ברורים באגף השיקום במשרד הביטחון בנוגע להליך התביעה ויש לפעול על פיהם. על תביעת רשלנות רפואית חלה התיישנות החל משלוש שנים לאחר השחרור.

 

כיצד מתבטאת רשלנות צבאית בצבא?

  • אי-מתן גימלים: כידוע, חיילים אינם יכולים להשתחרר מהצבא בשל מחלה או פציעה, אלא אם קיבלו לכך אישור מגורם רפואי מוסמך על ידי הצבא ("גימלים"). בשנים האחרונות התקשחה מדיניות הענקת הגימלים עקב זיופי מחלות מצד החיילים. אי מתן חופשת מנוחה ראויה עבור חייל חולה יכולה להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית.
  • עיכוב בהפניות חשובות: חיילים תלויים במערך הצבאי הרפואי על מנת שיפנה אותם למוקדי חירום כמו מיון, או לרופאים מומחים להמשך טיפול. במקרה בו הרופא אינו מאשר את ההפניה החשובה או שהיא מתעכבת בשל אילוצים, ישנה עילה לתביעת רשלנות רפואית.
  • מתן טיפול רפואי שגוי או לא מספיק.

 

במידה ואתם חשים כי נעשה לכם עוול במסגרת המערך הרפואי הצבאי, אל תהססו לפנות אלינו. צוות משרד עורכי דין מאיר גרינברג ושות' ידאג ליידע אתכם על זכויותיכם וילווה אתכם בתהליך. היעזרות בעו"ד תהפוך את התהליך לקל יותר ויעיל יותר, וגם תשפר משמעותית את הסיכויים להצליח. 

לקריאת מידע משפטי נוסף, היכנסו לאתר הנבחרת המשפטית.

מאזניים וזכוכית מגדלת

מאמרים באותו נושא