מה ההבדל בין צוואות וירושות על פי החוק בישראל

מוות של אדם קרוב מביא עימו לעיתים, מעבר לאבל ולקושי המובן, גם עיסוק בירוקרטי שעלול להקשות על האבלים, דווקא בתקופה כה מורכבת בחייהם. גם עבור עצמנו, ביום בו נעזוב את העולם, כדאי להתכונן ולהכין מראש מסמכים מסודרים ונהירים, לפי ראות עינינו. ננסה להבהיר כמה נקודות חשובות שיוכלו לסייע לכם ולתת אינפורמציה נגישה בכל הקשור לצוואות וירושות.

עירוב גורמי סמכות

התייעצות עם עורך דין המומחה בתחום הירושות והצוואות צחי קלמנוביץ’ – משרד עורכי-דין לדוגמה, היא מומלצת ומבורכת. עורכי דין שיוכלו לטפל בכם ברגישות הראויה, תוך כדי שמירה על האינטרסים שלכם ושל המנוח, יסייעו לכם רבות בנבכי הבירוקרטיה. החוק במדינת ישראל בדיני עיזבון וירושה מחייב לעיתים התערבות של עורך דין, במקרים שונים המצריכים זאת. כך או כך, אנו ממליצים להתייעץ תמיד עם גורמי מקצוע, בטח בתקופות בהם העומס הרגשי קשה מנשוא, ומקשה על תפקוד יומיומי, ובטח ובטח שעל קריאת מסמכים שונים בענייני דינים.

 

מי הוא יורש?

בצוואה, אם יש כזו בנמצא ואם היא קבילה בעיני החוק, מפרט המנוח את נכסיו – הכספיים, נכסי הנדל"ן אם ויש בנמצא, זכויות קניין, חפצים, וכו'. בצוואה זכותו של אדם לבחור להוריש ולפזר את נכסיו לפי ראות עיניו, ואין חובה שאלו יהיו דווקא קרובי המשפחה. נכון, במקרים כאלו אנו עדים לפעמים לקרבות ירושה בין הקרובים, אך הדבר הוא פתיר, וכל עוד הצוואה נכתבה בדעה צלולה ואושרה על ידי הגורמים הנחוצים, היא האורים והתומים שיש לפעול לפיו.

 

במקרה שאין צוואה כתובה

במקרים בהם אין מסמך צוואה כתוב, חתום, ומעוגן בחוק, שהנפטר הכין מבעוד מועד, או אז נכנס לתמונה חוק הירושה. חוק זה קובע כי היורשים יהיו קרובי משפחתו של המנוח, בהתאם למידת הקרבה – זה כולל בני ובנות זוג, הורים, צאצאים, וכן הלאה, ככל שהעץ המשפחתי מתפתל. על פי חוק הירושה, גם יורשים שטרם נולדו זוכים להיכלל בירושה, כל עוד מועד לידתם חל ב-300 הימים הבאים מזמן הפטירה.

 

אם אין בני משפחה הנמצאים בין החיים

אם אין צוואה כתובה, ולנפטר אין קרובי משפחה שהנם בין החיים, בהתאם לחוק הירושה, נכסיו יעברו לידי המדינה. במקרים כאלו, המדינה היא בעצם היורש, והשימוש בעיזבון יעשה למטרות פיתוח החינוך, הסעד הבריאות והמדע. אך חשוב לנו לציין כי מקרים כאלה, בהם למנוח אין ולו קרוב משפחה אחד שהינו בין החיים, הם נדירים מאוד וכמעט שאינם מתרחשים.

צוואה, אם כך, היא המסמך הרשמי שהשאיר אחריו הנפטר, ובו פירוט והוראות ברורות לגבי מה שהשאיר אחריו מבחינה חומרית, ומה יש לעשות בו. הירושה היא העיזבון, שיחולק בין היורשים על פי חוק.  הכנת הצוואה היא אמנם מעשה קשה, וההתעסקות במוות עלולה להכביד על הנפש, אך זה מעשה שכדאי לעשותו, על מנת שרצונכם יעשה במלואו גם אחרי לכתכם.

חוֹק

מאמרים באותו נושא