האם עובדי הוראה זקוקים להגנה אל מול מערכת החינוך ואיך זה מתבטא

בין אם מדובר על הליכים משמעתיים של עובדי הוראה ובין אם על זכויות אחרות כנגד הסכמים קיבוציים ותנאי עבודה, עובדי הוראה זכאים לייצוג והגנה מול מערכת החינוך. המאמר יתאר כיצד זה בא לידי ביטוי.

 

הגנה כנגד הליכים משמעתיים של מערכת החינוך

שימועים במערכת החינוך הם הליכים הקורים לעיתים קרובות כאשר עובדי הוראה מזומנים לוועדות משמעת. הסיבות לכך יכולות לנבוע כתוצאה מעבירות משמעת כמו יציאה לחו"ל ללא רשות בזמן הלימודים, פגיעה בשירות המדינה, התרשלות במקום העבודה, התנהגות לא הולמת הפוגעת בשירות המדינה, יחס לא הוגן או משפיל כהתעמרות או בזמן מילוי תפקיד, מסירת מידע כוזב, הסתרת מידע, השגת מינוי לתפקיד שלא כדין או הרשעת קלון בנוגע לעבירות פליליות. לוועדות השימוע ישנן השלכות גורליות ולכן מומלץ להגיע אליהן בליווי וייצוג של עורך דין. למשל, עו"ד גל קנר אלימי – דיני חינוך מייצג עובדי הוראה שזכאים להגנה משפטית.

 

מהן ההשלכות של וועדות השימוע?

בניגוד לבית המשפט הדן על עבירות משמעת פליליות שהתוצאות שלהן עלולות לעלות ביוקר, וועדות המשמעת במערכת החינוך יכולות לשאת בתוצאות כמו: נזיפה, השעיה, התראה, הורדה בדרגה, העברה לעבודה במקום או מחוז אחר או פגיעה בתנאי השכר. למשל מנהלת גן יכולה לקבל העברה לתפקיד של גננת משלימה ולהפסיד את דמי הניהול. לעומת זאת, בבית הדין המשמעתי יכולים לפסול מנוי לתפקיד, לפטר בלי פיצויי פיטורין, לפסול את השירות למדינה באופן זמני או צמית ולפרסם את ההחלטות.

 

מה עובד ההוראה יכול לעשות?

באמצעות עורך דין לדיני חינוך ניתן לערער על החלטת בית הדין למשמעת בבית המשפט המחוזי לאחר 30 יום או בבקשה לעכב את פסק הדין או להחזיר עובד שפוטר לתפקידו עד פסק הדין. במילים אחרות, כל עובד זכאי להגנה משפטית חוץ מהסיוע של ארגונים כדוגמת הסתדרות או ארגון המורים.

 

וועדות שימוע במשרד החינוך

וועדות שימוע הנערכות במשרד החינוך אצל מנהל המחוז יכולות גם הן לגרור החלטות כמו העברה לתפקיד או מחוז אחר, השעיה או מכתב לתיק האישי. במקרים חמורים גם מנכ"ל משרד החינוך ואפילו שר החינוך עצמו יכולים לערוך בירור, לנזוף ולהתריע.

 

השעיית עובד ממוסד חינוכי

כאמור, בעת הליך משמעתי ניתן להשעות את עובד ההוראה כאשר מדובר על חשד פלילי כמו עבירות מין או אלימות כנגד חסרי ישע. למרות זאת, לפני ההחלטה העובד יוכל לשטוח את טיעוניו. ההשעיה תתנהל עד החלטת בית המשפט ופסק הדין, אלא אם מחליטים לא להעמידו לדין. באותו הזמן העובד יהיה זכאי לקבל משכורת באופן חלקי בהתאם לנסיבות. לסיכום, בכל מה שקשור לענייני משמעת או לזכויות אחרות מומלץ להיוועץ עם עורך דין דיני חינוך על מנת שיהיה ניתן לבטל את האישום או להמתיק את גזר הדין.

אנשי משפט
אנשי משפט
מאמרים באותו נושא