מהי צוואה בלתי חוקית – ואיך להימנע מכך

אף אחד לא רוצה לגלות בסופו של דבר שהושארה לו צוואה שאינה חוקית. ההשלכות של צוואה כזו עלולות לעלות ביוקר. יצאנו לבדוק עבורכם את כל הפרטים החשובים בנושא כדי שתוכלו להימנע ממצב שכזה. בשורות הבאות תוכלו לגלות מהי בעצם צוואה בלתי חוקית ואיך תוכלו להימנע ממצב שכזה.

 

הקדמה – מהי צוואה?

רגע לפני שנעמיק בכל הנוגע לצוואות שהן לא חוקיות, ראוי שנציין את ההגדרה של צוואה. צוואה נחשבת למעין חוזה חד צדדי שבו אדם מפרט איך הוא רוצה לחלק את הרכוש שיש ברשותו לאחר שילך מן העולם. ישנם כמה סוגים של צוואות, למשל:

  • צוואה שנכתבת בפני עדים
  • צוואה שניתנת בעל פה
  • צוואה שנכתבת בכתב יד ועוד

כעת, כשאתם יודעים את הפרטים הבסיסיים אודות הצוואה, ניתן להרחיב בנושא.

 

חוק הירושה תשכ"ה – 1965

על פי חוק הירושה שעוסק בכל הנוגע לתחום של ירושות וצוואות, יש עקרון בסיסי אחד חשוב שחייב להתקיים בכל צוואה שנכתבת בישראל. העיקרון נוגע לכך שהצוואה צריכה להיות מנוסחת אך ורק על ידי האדם שבוחר להוריש את רכושו. אם לא די בכך, הצוואה צריכה להיכתב כאשר אותו אדם בוחר לעשות זאת מתוך רצון חופשי בלבד (כלומר, ללא כפייה מצד גורם כלשהו).

 

אז מהי צוואה שמוגדרת כבלתי חוקית?

ייתכן שכבר הבנתם מהפסקה הקודמת מהי צוואה שאינה חוקית. מדובר בצוואה כזו שנכתבת באופן שאינו חוקי, באופן בלתי מוסרי או בלתי אפשרי. זאת אומרת שאם אדם כתב צוואה שכוללת הוראה מדויקת להעביר את העיזבון שלו לאחד מיורשיו תוך יישום פעולה כלשהי שנחשבת לאינה חוקית גורמת לכך שסעיף זה מבוטל מבחינה משפטית. ראוי לציין ישנם מקרים שבהם עניין זה עשוי להשליך על התוקף המשפטי של הצוואה כולה.

 

צוואה לא הגיונית

מצב נוסף שגורם לצוואה להיות לא חוקית הינו כאשר בית המשפט מגדיר את הצוואה כ- "לא עומדת בגבולות ההיגיון". הכוונה למצב שבו המוריש כותב בצוואתו שהוא מבקש מאחד או יותר מהיורשים לתרום איבר כלשהו כתנאי לקבלת הירושה. במידה ויש סעיף כזה בצוואה, הוא מבוטל לחלוטין והצוואה עשויה להיות כבעלת עילה לפסילה.

 

איך אפשר להימנע מכתיבת צוואה בלתי חוקית?

כדי שתוכלו להיות בטוחים שאתם נמנעים מכתיבה של צוואה בלתי חוקית, עליכם להגיע אל עורך דין שבקיא בתחום הירושות והצוואות ולערוך את הצוואה בפניו. עורך הדין יתריע בפניכם אם יש סעיף אחד או יותר שנוגד את החוק. כך שבסופו של דבר, תוכלו להיות בטוחים שאתם עורכים צוואה חוקית שתוכל להתקיים גם לאחר שתעזבו את העולם.

 

לסיום

עד כאן כל המידע שאתם צריכים לדעת על צוואות בלתי חוקיות ואיך להימנע מכתיבה שלהן. אנו מקווים שתיישמו את המידע שצוין לעיל, כדי שתוכלו להעביר את רכושכם כדין.

חוק הירושה

מאמרים באותו נושא