מהם השלבים שעו"ד צריך לעשות כדי להפוך לנוטריון

בישראל יש לא מעט נוטריונים שחותמים על מסמכים משפטיים עבור אזרחים בעת הצורך. רבים מאתנו יודעים כי בשביל להיות נוטריון, צריך להיות עורך דין, אבל מעטים יודעים מהם השלבים שעורך דין מן השורה צריך לעבור כדי להפוך בסופו של דבר לנוטריון. כדי לענות על השאלה הזו, נפגשנו עם נוטריון וקיבלנו ממנו את כל הפרטים הבאים:

 

בדיקת תנאים וכשירות לקבלת הרישיון

עורך דין שמעוניין לקבל על עצמו את התואר הנכבד "נוטריון" צריך לבדוק אם הוא כשיר למעמד. להלן התנאים שבהם הוא צריך לעמוד:

  1. עליו להיות אזרח או תושב קבע בישראל
  2. עליו להיות חבר בלשכת עורכי הדין
  3. עליו לעסוק בתחום עריכת הדין למשך 10 שנים לפחות, כאשר לפחות 5 וחצי מתוכן צריכות להיות בגבולות הארץ
  4. עליו להיות ללא הרשעות פליליות שנושאות קלון
  5. עליו להשתתף בהשתלמות של נוטריונים
  6. עליו להיות ללא השעיות בעקבות הליכים משמעתיים ועוד

 

השתתפות בהשתלמות לנוטריון

במידה ועורך הדין עמד בכל התנאים שצוינו לעיל, הוא יכול לברר פרטים אודות השתלמות לנוטריון שמתקיימת בקרבת מקום מגוריו או מקום עבודתו. ראוי לציין כי כדי לקבל בסופו של דבר תעודת נוטריון, על עורך הדין להיות נוכח בכל הפגישות שצפויות להתקיים במהלך ההשתלמות. מדובר בהשתלמות שאורכת שעות בודדות ונמשכת ברוב המקרים כ-3 עד 4  ימים שנפרשים על פני כמה שבועות. כל נוטריון יכול לבחור את תאריך ההשתלמות המתאים עבורו ביותר מבין כמה תאריכים אפשריים שיוצעו בפניו.

 

חתימה על פנקס הנוטריונים

לאחר שהנוטריון נכח במפגשי ההשתלמות, עליו ליצור קשר עם משרד המשפטים (שמנהל את פנקס הנוטריונים). בפנקס זה מפורטים שמות הנוטריונים. לפני שהנוטריון מקבל את הרישיון שלו, עליו לחתום את שמו בספר הנוטריונים ולהעביר אל משרד המשפטים את הדוגמאות הבאות:

  1. דוגמא של החתימה שלו
  2. דוגמא של החותמת שלו

 

תשלום אגרה

כל נוטריון צריך לשלם אגרה שנתית שהשיעור שלה נקבע בתקנות בכל סוף ינואר של כל שנה. ראוי לציין כי נוטריונים שישלמו את האגרה באיחור יחויבו בתוספת תשלום עם הפרשי הצמדה. אם לא די בכך, במידה והנוטריון מאחר בתשלום האגרה במשך יותר משנה ושלושה חודשים, הדבר לצפוי לעכב את המשך העבודה שלו עד רגע קבלת התשלום במשרד המשפטים, לכן, כך שחשוב לשלם את התשלום בזמן.

 

קבלת אישור נוטריון

לאחר שכל השלבים הללו באו לידי ביטוי, הנוטריון צפוי לקבל את הרישיון שלו והוא יהיה רשאי להתחיל בעבודתו ולהעניק שירותי נוטריון עבור קהל לקוחותיו.

 

סיכום

אלו השלבים שעורך דין צריך לעבור כדי להפוך לנוטריון. מדובר במספר שלבים שעשויים לארוך מעט זמן, אך הדרך משתלמת ובסופו של דבר, עורך הדין ייהנה מתואר של כבוד בעולם המשפט ומחוצה לו.

חוֹק

מאמרים באותו נושא