מהם העונשים על הלבנת הון?

מהם העונשים על הלבנת הון? עדכונים שונים לחוק הלבנת הון (תש"ס, 2,000) מתייחסים לכל התנהלות כלכלית שאינה מדווחת כחוק כאל עבירה פלילית.

המונח הרשמי המעודכן לעבירות אלה, מביע זאת היטב: "עבירות מס והלבנות הון".

אם כן, כל אחד עלול ליפול להלבנת הון. מהם העונשים עליה?

 

עונשים על הלבנת הון – למה? או: מה זה בעצם הלבנת הון?

כדי להבין מהי הלבנת הון, נחלק בין 2 סוגים של עבירות מס והלבנת הון. הסוג הראשון הוא הלבנת הון שהושג מעבירות, והסוג השני הוא הלבנת הון כעבירת מס.

 

הלבנת הון – המקור לעבירה: כסף שחור שמתחבא מהמשטרה

כסף שחור הוא כינוי לכסף שהושג באופן בלתי חוקי: נועד כדי לשמש לעבירה פלילית, או הושג  כתוצאה מביצוע עבירה כזאת. עבריינים פליליים פועלים כדי להרוויח סכומי ענק של כסף, תוך סחר באיברים, בסמים, הימורים, סרסור ושידול לזנות, שוחד, רצח, גניבה וזיוף כספים.

אחת הדרכים להשיג מידע על עבירות כאלה, היא גילוי הכספים המועברים לידי מבצעי העבירה. אם נניח מישהו סוחר בסמים, והוא מדווח על הכספים כחוק, הבנקים ורשות המיסים ידווחו למשטרה על סכומי כסף חשודים שהגיעו לידיו.

אז כדי שהמשטרה לא תעלה על עקבותיהם, "מלבינים" עבריינים את הכסף – מטשטשים את צבעו השחור והמחשיד. איך? התנהלות מחוכמת גורמת לכסף להיטמע בין סוחרים ובעלי עסקים, עד שלבסוף הוא חוזר לעבריין, כביכול בצורה של עסקה תקינה. אמנם, לרוב מהסכום הראשוני נלקחת "עמלה" קטנה ע"י משתפי הפעולה שהעבירו את הכסף. אך זה כמובן משתלם.

אז כל עיסוק בכסף שמקורו בעבירה פלילית, שהחוק מכנה בשם "עבירת מקור", כלול באיסור הלבנת הון. מאמצי הפיקוח על עבריינות פלילית הם המקור לאכיפה.

 

הלבנת הון כעבירה בצווארון לבן

כדי שהמשטרה תוכל לפקח על גופים פליליים, שפעילותם העבריינית מבוססת על הון שחור, דורשת המדינה התנהלות שקופה בענייני כספים – וחריגה מהתנהלות כזו היא עבירה פלילית שמכונה "עבירה בצווארון לבן".

 

מתי אנו עלולים להיות נאשמים בהלבנת הון?

אם ההתנהלות שלנו עם כסף כלשהו (גם כסף שהושג ממקור חוקי) לא הייתה תקינה – לא דיווחנו כחוק ולא העלינו מסים כנדרש.

 

מהם העונשים שקבע החוק על הלבנת הון?

  • ע"פ חוק הלבנת הון המעודכן (התש"ס, 2,000): "העושה פעולה ברכוש, שהוא רכוש (אסור)… במטרה… להסוות את מקורו… דינו – מאסר עשר שנים או קנס…".
  • במקרים רבות, בית המשפט יפסוק לנאשם תקופת מאסר + קנס
  • בנוסף לעונש, בית המשפט יכריז על חילוט רכוש: רכוש בשווי הסכום שבו נעשתה הלבנת הון, יועבר מידי הנאשם לקופת המדינה
  • נציין כי הענישה על הלבנת ההון לא מחליפה את הענישה על עבירת המקור עצמה. נניח ועבריין הלבין סכום כסף שהושג מסחר איברים, הענישה על העיסוק הפלילי החמור לא מתבטלת! אליה מתווספת ענישה על הלבנת הון

 

מה נעשה אם אנו מורשעים בעבירות הלבנת הון?

כפי שניתן להתרשם, הענישה על הלבנת הון אינה קלה. החוק נוטה להחמיר עם מלביני הון, וכדי להתמודד מול משפט פלילי נפנה לאיש מקצוע כמו עורך דין פלילי שייצג אותנו היטב. נסיבות כמו: מצבנו הכלכלי, מקור הכספים, הבעת חרטה ועברנו הנקי, שמוצגות באופן הנכון – יכולות להפחית את העונש למינימום האפשרי.

 

איש משפט
איש משפט
מאמרים באותו נושא