3 מלכודות הגדולות ביותר של בית המשפט לתביעות קטנות

בתי המשפט לתביעות קטנות עוסקים בתביעות המוגשות על ידי אדם פרטי, לרוב בעניין סוגיות כספיות שונות.

רבים מעידים כי לבית משפט לתביעות קטנות בעיות רבות המובילות לכך שההכרעות אינן צודקות.

אז מה הן המלכודות של בית המשפט, וכיצד בכל זאת אפשר לנצח?

 

מה הסמכות של בין משפט לתביעות קטנות?

בית משפט לתביעות קטנות דן בתביעות המוגשות במקרים של תשלום לא חוקי, תביעה להחלפת מוצר, תיקון מוצר או ביטול עסקה. לרוב, תביעות אלו מוגשות על ידי אדם פרטי נגד אדם אחר או נגד חברה. סכום העסקה הנתון לסמכות בית המשפט לתביעות קטנות אינו קבוע ומשתנה מידי פעם.

 

בעיות מרכזיות בבית משפט לתביעות קטנות

  • השופטים מתעקשים להגיע לפשרה

ישנם רבים המעידים כי בית המשפט אינו עורך דיון משפטי רציני בעניין התביעה, אלא מנהל משא ומתן בין הצדדים תוך שיתוף פעולה מלא של בית המשפט, במטרה לסיים את הדיון בתביעה ולהגיע להכרעה כמה שיותר מהר. התנהלות זו פוגעת בצרכנים ואף עושה להם עוול. אורך תיק ממוצע בתביעות קטנות אורך כ-5 חודשים, לעומת 7-10 חודשים בתביעה בנושאי דיני עבודה או ענייני משפחה.

 

ייצוג משפטי חד צדדי

רבות מהחברות מגישות בקשה לקבל ייצוג על ידי עורך דין תביעה קטנה, בעוד שהצרכן אינו רשאי לעשות זאת. כך, נוצר מצב לא שוויוני בין שני הצדדים בתביעה. על פי חוות דעת של נציבת תלונות הציבור של השופטים, נקבע כי במקרים בהם יאושר על ידי בית המשפט ייצוג משפטי לאחד הצדדים, יצוינו הנימוקים לאישור זה ויאושר גם לצד השני בתביעה (לרוב הצרכן) לקבל ייצוג משפטי של עורך דין.

 

ערעור בבית המשפט המחוזי

גם במקרים של זכייה בתביעה בבית המשפט לתביעות קטנות העניין עלול להסתבך ולהסתעף. במקרים בהם החברות הפסידו לצרכן, רבות מהם עשויות להגיש ערעור על פסק הדין. ערעור זה מחייב את הצרכן לשכור שירותי עורך דין וכך ולהשקיע בתביעה הנוספת משאבים וסכומים רבים. בעוד שלחברה המערערת משאבים רבים, הצרכן עלול להיקלע לקשיים כלכליים לא צפויים במקרה ויפסיד בערעור.

 

האם כדאי להגיש תביעה?

לצד החסרונות הקיימים בבתי המשפט, חשוב לציין כי צרכנים רבים זוכים בתביעות שהם מגיעים ומקבלים סכומי כסף מכובדים. סיכויי ההצלחה בתביעה מסוג זה עומדים על כ-54% הצלחה ועל כן יש לשקול שימוש בדרך זו בחכמה, לאחר שמשא ומתן מול החברה הגיע למבוי סתום.

 

לסיכום

בית המשפט לתביעות קטנות אמור להיות מוסד המגן על הצרכן הנלחם מול חברות מסחר ענקיות. לצד המטרה שלו לקיים דיון מהיר ויעיל לטובת האזרח הקטן, הוא ידוע בבעיות וקשיים רבים. לכן, מומלץ להכיר בחסרונות אלו ולהצטייד בעורך דין מנוסה.

 

איש משפט
איש משפט
מאמרים באותו נושא