המדריך השלם לחוקי זכויות יוצרים וכיצד להגן על התוכן שלך

בשנים האחרונות יותר ויותר תוכן נוצר על ידי יחידים.

מאז ומתמיד תוכן נוצר כך, אך בעזרת הטכנולוגיה הכמויות עלו וכיום כמעט לכולם יועיל לדעת כיצד להגן על התוכן שלהם עכשיו או בעתיד.

במידה ואתם יוצרים באיזשהו אופן או שיש לכם כוונות כאלו, או אף אם רק ייתכן שתיצרו בעתיד – מומלץ לעקוב אחר מספר כללים על מנת להגן על התוכן שלכם. התוכן יכול להיות בשלל תחומים – מוזיקה, ספרות, אומנות או מגוון ביטויים אחרים. לפניכם המדריך השלם לחוקי זכויות יוצרים וכיצד להגן על התוכן שלנו.

 

האם תמיד יש צורך בפעולה מסוימת?

בישראל, כמו ברוב העולם, זכות היוצרים על יצירות מגיעה באופן אוטומטי אל היוצר לאחר שיצר אותה. אומנם ישנה הגבלה על מספר השנים בהם ההגנה תתקיים אך מדובר על עשרות שנים. בכל אופן, כאשר אדם פרטי יוצר יצירה ספרותית, מוזיקלית, דרמטית או אומנותית הוא מוגן בזכויות יוצרים אך עדיין יש סיכוי לצורך באיש מקצוע לצורך ייצוג בזכויות יוצרים.

 

אילו יצירות בעצם מעוגנות בחוק זכויות יוצרים ואילו לא?

ובכן, לא כל דבר שהמוח היצירתי שלכם מעלה יכול להישמר כשלכם על פי חוק. בעקרון, יצירה תהיה שלכם באופן חוקי כל עוד היצירה היא גשמית ואינה "רק" רעיון. בנוסף, עליה להיות באמת שלכם, כלומר מקורית. לכן, שירים כתובים, יצירות מוזיקליות וספרותיות אכן מוגנות, הרי הן מוחשיות באופן מסוים.

 

טיפ ראשון: איך להגן על רעיון

כאמור – רעיון, מחשבה או שיח מסוים, לא יכול להיות שלכם באופן חוקי. פתרון פשוט לבעיה זו, כל עוד מטרתכם היא להגן על רעיון זה, היא להעלות אותו על כתב. אם חשבתם על רעיון לסרט או עלילה לספר למשל, במקום רק לחשוב עליו, לספר לחבר או קרוב משפחה, תכתבו אותו. כך, לרעיון או לעלילה יהיה ביטוי גשמי והם יהיו מוגנים על פי חוק.

 

טיפ שני: שכירת עורך דין

אם לדעתכם אנשים מסוימים הפרו את הזכות שלכם, גנבו לכם את הקניין הרוחני במובן מסוים, על מנת לקבל את שמגיע לכם – כדאי לשקול שכירת עורך דין. אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם את שירותיו או שאינכם חושבים שיש צורך לפעולה שכזו, אתם יכולים לשקול רק ייעוץ עם עורך דין מוסמך.

 

 מה עושים כאשר מפרים את זכות היוצרים שלכם?

במצב זה אתם יכולים להתלונן ולהגיש תלונה. בין אם ההפרה הייתה של אתר אינטרנט או אדם פרטי מסוים, אתם יכולים להתלונן עליהם באופן אישי ולהגן על זכותכם.

 

לסיכום

לסיכום, כל יצירה גשמית שלכם מוגנת באופן חוקי כזכות יוצרים. אם אדם מסוים מפר את זכותכם, אתם יכולים להתלונן עליו באופן פרטי או בעזרת עורך דין.

 

איש משפט
איש משפט
מאמרים באותו נושא