מתי סחר בסמים נחשב הלבנת הון

לפי חוק, הלבנת הון נחשבת לעבירה פלילית והיא מכוונת לפעולה המבוצעת ברכוש ומבוססת על פשיעה, כגון: שוחד, סחיטה וסחר בסמים. המטרה בהלבנת הון הינה להסתיר את המקור שממנו הגיע הרכוש, את מיקומו ואת בעלי העניין הקשורים. באופן זה, ניתן להטמיע רכוש, שמקורו בעבירה חמורה ברכוש הנחשב לגיטמי.

 

שיטות שונות להלבנת הון

ככלל, ישנן שיטות מגוונות להלבין הון והן הולכות ומשתכללות עם הזמן, כאשר המשותף לכולן הוא ניצול הגלובליזציה של המערכות הפיננסיות העולמיות למטרת החדרת כספים והעברתם, תוך הסוואה של מקורם ושל זהות האנשים בעלי הזכויות לגביהם.

אחת השיטות הנפוצות להלבנת הון הינה העברת הכספים לגורם אחר, אשר מטפל בכספים אחרים ובין היתר גם בכספים הקשורים להלבנת הון. באופן זה, ניתן להעביר כסף שהגיע ממקוןר מפוקפק – ליעדו, באופן מוסווה ומבלי לעורר חשד.

 

הלבנת הון כחלק משוק ההון

כשמדברים על שוק ההון בכללותו, ניתן לומר כי הלבנת הון הינו הצד האפל שבו, אשר נחשבת, כאמור, לעבירה פלילית אשר מלווה בעונשים חמורים בהתאם. הלבנת הון אינה מסתכמת בביצוע פעולה אחת, אלא בד"כ נעשית באמצעות שרשרת של כמה פעולות שבאמצעותם המטרה היא להפוך כסף לא חוקי ("כסף שחור") לכסף לגיטימי ("כסף לבן") ומכאן שמה "הלבנת הון".

 

ההשלכות ההרסניות של הלבנת הון

הלבנת הון הינה פעולה שעשויה לפגוע במערכת הכלכלית של מדינת ישראל וכמו כן, באמונו של הציבור הכללי. להלבנת הון יש פוטנציאל לפגוע בקופה הציבורית ובחלוקה שיוויונית של המס. בהקשר לכך, פעולה של הלבנת מס עשויה להשפיע לרעה על האיזון הכלכלי של המדינה ומעבר לכך, גם על תקציב המדינה. בסופו של דבר, פעולות של הלבנת הון פוגעות בכללהמדינה, בבטחונה, בתשתיות שבה ובאזרחיה.

בכדי להתגבר על מכשולים אפשריים אלה, לפי החוק, קיימת חובת דיווח על הכנסה או הוצאה של כספים לישראל, החל מסכום של 50,000 ₪ ומעלה (על אף שבמעברים יבשתיים, כגון: עזה, חובת הדיווח חלה החל מסכום של 12,000 ₪ ומעלה).

 

הלבנת הון בסחר בסמים

סחר בסמים, אשר מיוחס במהותו לשוק שחור, מהווה עבירה פלילית ולצידה עונשים חמורים. בדומה לסחר בלתי חוקי בסחורות מסוגים שונים, כך פועל גם סחר בסמים בלתי חוקי. בסחר בסמים עשויים לסחור הן בסמים המוגדרים כחוקיים והן בסמים המוגדרים כלא חוקיים.

יש לציין, כי יתכן כי סמים חוקיים נסחרים באופן לא חוקי, במצבים בהם ישנם פערי מחירים גבוהים בין מקורו של הסם ובין מדינת היעד. במצבים אלה, הרווחים הנוצרים בסחר בסמים נחשבים כלא חוקיים. כאשר הכספים המתקבלים בפעולת סחר בסמים – מועברים מיד ליד באופן מוסווה וללא דיווח, אזי הדבר מוביל להלבנת הון.

בכדי להתחמק מהרשויות, עבריינים המבצעים סחר בסמים מסתירים את מקור הסמים בהם הם סוחרים וזאת בכדי להגדיל את רווחיהם, למטרת ביצוע עסקאות נוספות וכיו"ב.

מתי סחר בסמים נחשב הלבנת הון

מאמרים באותו נושא