כלא צבאי – הכללים בכלא שאולי לא הכרת

כלא צבאי, בשונה מהכלא האזרחי, הוא בסיס צבאי לכל דבר ועניין. החיילים הנמצאים בו בין אם הם סוהרים ובין אם הם אסירים, כפופים להיררכיה הצבאית המקובלת ועליהם לציית לה. מרבית האנשים לא מכירים את הכללים של בתי הכלא הצבאיים, למרות שחלק גדול מהכלואים בהם הם אנשים נורמטיביים לחלוטין. במאמר זה נפרט על  כללים שאולי לא הכרתם בכלא הצבאי. 

 

בסיסי הכליאה של צה"ל או בתי הכלא הצבאיים

בישראל יש מספר בסיסים צבאיים שמשמשים כבתי כלא צבאיים לחיילים שהורשעו בעבירות פליליות על ידי בתי הדין הצבאיים, ולמאסר של אסירים שעברו עבירות ביטחוניות כמו ביצוע פעולות טרור או חברות בארגון טרור. בתי כלא אלה משתנים ברמת המתקנים בהם, וישנם אסירים שמבקשים העברה בין בית הכלא הצבאי לאזרחי או להיפך, זאת מכיוון שהם מאמינים שהתנאים שלהם בבית הכלא החדש יהיו טובים יותר.

לאסירים בבתי הכלא הצבאיים יש מספר זכויות שעל הממונים עליהם בבית הכלא לאפשר להם לקבל אותן. אם אתם מאמינים שזכות של אסיר בכלא צבאי נפגעה, פנו אל מירי יעקב גביש – עו"ד צבאית והיא תשמח לעזור לכם.

 

זכויות הביקור של כלואים בכלא צבאי

חיילים שנכלאו בכלא הצבאי זכאים לביקורים של חברי משפחה מדרגה ראשונה ומבקר אחד שאינו קרוב משפחה. משך הביקור בכלא יהיה 30 דקות, ומותר לארבעה מבקרים להיכנס יחד במרבית המקרים, למרות שיש לכך החרגות מסוימות. חייל בכלא הצבאי יהיה זכאי לקבל מבקרים כל 14 יום והחל מהיום ה-8 לשהותו בכלא. חיילים שיש להם ילדים, זכאים לקבל את הביקור הראשון שלהם ביום השלישי למאסרם.

 

קנטינה או שק"ם בכלא הצבאי

רבים לא יודעים זאת, אבל בכל כלא צבאי יש שק"ם ובו אפשר לרכוש מוצרים היגיינה שונים, חטיפים ושתייה קלה, השלמות לארוחות וכמובן סיגריות. בית הכלא מקצה לכל חייל 5 שקלים ליום לקנייה בשק"ם. מכיוון שתקציב זה אינו מספיק בכלל, אפשר להטעין כרטיסים לתשלום בשק"ם על ידי בני משפחה או חברים שנמצאים מחוץ לכלא.

 

הכנסה של חפצים אישיים לכלא

מותר להכניס חפצים אישיים לכלא הצבאי בהתאם להגבלות כאלה ואחרות. את החפצים ניתן להכניס בעת הכניסה של החייל לכלא או בעת הביקורים של בני משפחתו. הרשימה של החפצים אותם ניתן להכניס לכלא קיימת אצל קציני העיר השונים וניתן לקבל אותה שם. בין הדברים שניתן להכניס לכלא אפשר למצוא בגדים ונעליים מסוגים שונים, מוצרי היגיינה וחפצים אישיים כמו שעון.

 

סדר היום בכלא הצבאי

סדר היום בכלא הצבאי הוא מסודר ומאורגן כמו ברוב היחידות הצבאיות. בדרך כלל היום מתחיל בסביבות חמש או חמש וחצי ומורכב בעיקר מספירות, ארוחות ומשימות שונות. סוף היום בכלא הוא בדרך כלל בסביבות חמש וחצי שש.

כלא צבאי

מאמרים באותו נושא