הלבנת הון – תופעה פלילית מהחמורות בארץ ובעולם

היכרות עם המאפיינים השונים של הלבנת הון עוזרת לשפוך אור על אחת התופעות הפליליות שנחשבות הכי חמורות בעולם.

אבל מה זה באמת אומר, מדוע בתי המשפט מתייחסים אל עבירות כאלה בחומרה ועם מי מתייעצים? הנה כל התשובות

המטרה של הלבנת הון היא להכניס אל תוך המחזור הרגיל כספים שהושגו שלא כחוק. בגלל שלכספים כאלה אין תיעוד רשמי, צריך למצוא דרך להשתמש בהם. ברוב המקרים, את הכספים שמנסים להלבין משיגים באמצעות פעולות לא חוקיות ובהן הימורים, זנות, מכירת סמים וכן הלאה.

בנוסף, עבירות הלבנות הון נפוצות בגלל שהן הדרך היחידה לשמור על כסף מזומן ולהפוך אותו למכשיר חיסכון או מימון בבנקים ובמוסדות הפיננסיים השונים. בעוד התגמול על עבירות נעשה במזומן כדי שלא יהיה לזה תיעוד, מי שמקבל את הכסף צריך בשלב מסוים להלבין אותו. בשביל לבצע את ההלבנה, משתמשים בכסף מזומן כדי לרכוש מוצרים לגיטימיים – או להראות רק לכאורה רכישה כזו.

 

למה החוק מתייחס בחומרה לעבירות של הלבנות הון?

עבירות של הלבנת הון נחשבות חמורות מאוד מכמה סיבות. קודם כל, רשויות המשפט והאכיפה מנסות למנוע את התופעה הזו על מנת לשמוט את הקרקע מתחת למקורות המימון של גופים עבריינים שונים. היות וגופים עברייניים שמבצעים עבירות מתפרנסים ממזומן אבל חייבים את צינור ההלבנה על מנת להשתמש בו, יש צורך לאכוף בחומרה את התחום.

מעבר לכך, הלבנת הון נחשבת לאחת התופעות הפליליות החמורות בעולם בגלל שהיא פוגעת ביכולת של המדינה לגבות מיסים. נכון שבעת כניסת הכספים למחזור אמורים לשלם עליהם מס, אבל יש מקרים רבים שבהם עבריינים נמנעים מכך. אז גם פה, המטרה היא להחמיר את הענישה כדי לייצר הרתעה.

 

מה עושים במקרים של הלבנות הון?

כל מי שנאשם בעבירות של הלבנות הון צריך להתייעץ עם עורך דין. העניין הוא שהתייעצות עם עורך דין רגיל עלולה שלא להספיק, כי המשמעות של העבירה היא דין פלילי. הפתרון הוא להתייעץ עם עורך דין פלילי שמכיר ספציפית את התחום של הלבנת הון ובקיא בו.

היתרון בהתייעצות עם עורך דין פלילי הוא שכך ניתן לרכז את כל השאלות תחת קורת גג אחת. בעת מעורבות של עורך דין פלילי, קל יותר לעקוב אחר נסיבות המקרה ולבחור טענות חזקות. לאחר מכן, מגבשים על בסיס הטענות הללו כתב הגנה משכנע לבית המשפט.

 

נסיבות של הלבנת הון

קשה יחסית להוכיח עבירות של הלבנת הון ומדובר בכל מקרה על תחום רחב שכולל בתוכו את הנושא הכלכלי, המשפטי, החוקי ועוד. לפיכך, גם לבתי המשפט יש תפקיד חשוב בכל הנוגע לבדיקת הנסיבות של הלבנת הון. אבל אם נאשמים בעבירות כאלה, זה בדיוק מה שעוזר להקל על העונש.

 

פסיקה משפטית

מאמרים באותו נושא