איבדתי את כושר עבודתי – מה עליי לעשות?

אובדן כושר עבודה אמור לאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו למצות זכויות שונות מול גופים שונים.

אבל איך עושים את זה, איפה מתחילים ועם מי מתייעצים? הנה המדריך המלא

המטרה של ביטוח אובדן כושר עבודה היא לסייע לעובדים במקרים שבהם כושר העבודה שלהם נפגע, בין אם עקב מחלה או תאונה. בפועל, פוליסת הביטוח מאפשרת לשלם למבוטחים תשלומים חודשיים כתחליף להכנסה. עם זאת, השאלה הכי חשובה שאליה צריך להידרש אחרי שמאבדים את כושר העבודה היא מהם תנאי הפוליסה.

אם איבדתם את כושר העבודה, כדאי לכם לבדוק את תנאי הפוליסה הרלוונטית שרכשתם. על פי רוב, התנאי לקבלת תגמולי ביטוח מלאים הוא לאבד 75% מכושר העבודה. מצד שני, יש מקרים שבהם רוכשים הרחבות לכיסוי הביטוחי או למקרה של אובדן חלקי של כושר העבודה ואז זוכים לפיצוי גם החל מ-25%.

 

עם מי מתייעצים?

החדשות הטובות הן שיש עורכי דין שמרכזים תחת קורת גג אחת את כל התשובות לשאלות שקשורות לנושא של פיצויים ואובדן כושר עבודה. ככל שמקדימים להתייעץ עם בעלי מקצוע מן הסוג הזה, כך מגדילים את הסיכוי שהתהליך יסתיים מהר ועם הפיצוי המקסימאלי לפי התנאים הקבועים בפוליסה.

עוד חשוב להבהיר שקיים הבדל בין דרגת אי כושר עבודה, או במילים אחרות שיעור הפגיעה התפקודית, לבין אחוזי נכות רפואית. בשביל להעריך זכאות מבוטח בפוליסות של אובדן כושר עבודה, בודקים את היכולת התפקודית שלו – אז בעוד הנכות הרפואית של המבוטח לא מושפעת מהעיסוק או הנסיבות אלא מסתמכת על ספר ליקויים שבתקנות הביטוח הלאומי, הנכות התפקודית משקפת את הפגיעה ולעיתים אף קיים פער בינה לבין אובדן היכולת של אדם לעבוד ולהתפרנס.

 

כך ממשיכים לעבוד לפי החוק

אין מניעה עקרונית להמשיך ולקבל הכנסות שמקורן בפעילות שנעשתה טרם אובדן כושר העבודה, במקביל לתשלומים מצד חברות הביטוח. מנגד, מרבית הביטוחים המשווקים על ידי החברות השונות כוללים בתוכם תנאי שאוסר על המבוטח לעבוד ולקבל הכנסות מהעבודה – לכן מי שעושה את זה מסתכן באיבוד התגמולים והפיצויים.

בנוסף, יש להפריד בין המצב העובדתי ושאלת אי כושר העבודה לבין הסיבה שבגללה נאלצים להמשיך לעבוד. על אף האיסור הקבוע בפוליסה, צריך לבחון כל מקרה לגופו ובמידת הצורך לפנות לבית המשפט על מנת להוכיח צורך כלכלי.

 

איזה פוליסה כדאי לבחור?

האמת היא שאת רוב ההכנות למצב של אובדן כושר עבודה כדאי לעשות עוד לפני שמגיעים למצב רפואי כזה. קודם כל, צריך להשוות בין פוליסה בסיסית, פוליסה לפי עיסוק סביר ופוליסה לפי עיסוק מקצועי.

שנית, יש להכיר את הסיבות הנפוצות לדחיית אובדן כושר עבודה ולהתייעץ עם עורך דין. אם עושים את כל זה כמו שצריך, מגדילים את הסיכוי לפיצוי משמעותי.

 

ציוד משפטי
ציוד משפטי
מאמרים באותו נושא