הפחתת היטל השבחה: יש לכם הרבה מה ללמוד על זה

בשנים האחרונות, התופעה של דרישת תשלום היטל השבחה מהבעלים של ועדות מקומיות, הולכת והופכת שכיחה בקרב הוועדות, זאת בניגוד להוראות החוק. דרישת התשלום נובעת מפרשנויות חוק יצירתיות ומיוחדות של היושבים בוועדות אלה. התכניות בגינן ניתן לדרוש היטל השבחה הן תוכנית בניין עיר, אישור הקלה ושימוש חריג.

בישראל, היטל השבחה הוא תשלום חובה הנדרש מבעל מקרקעין או מחוכר לדורות על ידי הוועדה המקומית אשר אישרה תכנית והביאה בכך לעליית שווי המקרקעין שלו. זהו למעשה מס כתוצאה מהשבחת הנכס בהמשך להחלטת העירייה על תוספת בנייה – את ההיטל שמסתכם ב-50% מערך ההשבחה, אתם משלמים רק במימוש ההשבחה הזו

קיבלתם היטל השבחה גבוה ואתם מעוניינים להפחית את הסכום?

אצלנו תוכלו לבצע הפחתת היטל השבחה,  ישנן פעמים רבות בהן לא נדרש לשלם היטל ההשבחה אך הועדות המקומיות גובות אותו בכל אופן, בעיקר במקרים אשר בתחום אפור ואינם חד משמעיים. הפחתת היטל השבחה במקרים אלו הוא פשוט יותר, מאחר והוא נגבה ללא סיבה מוצדקת מלכתחילה.

יש לציין כי הפחתת היטל השבחה הוא פעולה מורכבת אשר סיכויי ההצלחה שלה גבוהים יותר כאשר נעזרים באיש מקצוע מתחום המקרקעין.

האם עליכם לשלם דמי היתר?

 הסכום שעל החוכר לשלם למנהל כתנאי למימוש זכויות בקרקע, שלא הוענקו לו לפי חוזה החכירה שבידו, בהתאם לנהלי מנהל מקרקעי ישראל. דמי היתר לתוספת בניה לכל מי שרוצה להרחיב את ביתו ולהמשיך לבנות.  תשלומים אלה משולמים במקרים של תוספת בניה, שינוי יעוד של מגרש, פיצול מגרש ועוד..  כאשר מדובר בקרקע בחכירה מהמינהל, מעבר לתשלום היטל ההשבחה, נדרש החוכר לשלם למינהל תוספת של דמי היתר או דמי חכירה.

יש לציין כי החלטה 1184 של מנהל מקרקעי ישראל, ביטלה את תשלום "דמי ההיתר" בגין תוספת בניה למגורים של בית מגורים קיים עד לשטח כולל של 240 מ"ר. הביטול אינו גורף ותלוי בתנאים הקבועים בהחלטה.

בדקו מהו השטח הכולל, והאם הוא עובר 240 מ"ר.

בהחלטתה מספר 402 קבעה מועצת מקרקעי ישראל כי המנהל לא יגבה תשלום של דמי היתר על תוספת בניה למגורים אם שטח המבנה הקיים יחד עם שטח תוספת הבניה המבוקשת לא יעלה על 160מ"ר.

את טבלת דמי היתר תוכלו למצוא בקישור:

land.gov.il/PR_MSG/Documents/sugg_269.docx

התייעצו אתנו!

חשוב להתייעץ עם שמאי מקרקעין המתמחה בתחום זה על מנת לא להפסיד כסף ולהבין מהו הצעד הנכון ביותר לעשות.  שמאי מקרקעין – שירותי שמאות וניהול מקרקעין עם ניסיון של כ-20 שנה בתחום. אם אתם צריכים לשלם דמי היתר לרשת המקומית ורוצים להפחית את הסכום – אנחנו כאן לשירותכם. צוות היועצים שלנו מתמחה בהפחתת מסים בכלל ומסי נדל"ן בפרט.

המשרד כולל צוות המתמחה בשמאות מקרקעין וניהול נכסים, התקשרו עוד היום!

מאמרים באותו נושא