גילוי מרצון – תקציב המדינה גדל

במדינת ישראל, כולם רוצים הכנסה נוספת. בכל אתר אינטרנט אפשר למצוא המלצות לקורסים של מכירות באינטרנט, מכירת מוצרי אלוורה לכל הסוגים ואפשרויות נוספות להתעשרות מהירה. אחרים חושבים על הגדלת ההכנסות בדרך יצירתית אחרת – לא לשלם מיסים עליהם. במקום לתת למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי את חלקם, מעדיפים חלק מהאנשים להשאיר את הכסף אצלם ולהימנע מתשלום המיסים. זו אולי דרך יצירתית, אבל חשוב לזכור שהיא לא חוקית בעליל ויכולה לגרום לאלו שנוקטים בגישה זו להיכנס לבית הסוהר הקרוב למקום מגוריהם, מלבד המיסים שאותם יצטרכו לשלם בכל מקרה. עבור אלו שהחליטו להעלים הכנסות, נוצר פתרון מוגבל בזמן אך יעיל במיוחד שחובה להכיר.

מחשבון ודף
מחשבון ודף

גילוי מרצון – הפתרון האולטימטיבי

הימנעות מהשלכות פליליות

כסף שלא שולמו עליו מיסים כנדרש אינו חוקי ולא ניתן להשתמש בו באפיקים המקובלים. כך נוצר מצב שאומנם יש יותר הכנסה, אך היא אינה זמינה בצורה קלה ובטוחה. ברשות המיסים ראו את היקף התופעה של התחמקות ממיסים ובחרו לייצר מסלול הנקרא: "גילוי מרצון". אנשים שהעלימו כספים יכולים לחזור ולהצהיר עליהם מרצונם החופשי, לשלם את המס כנדרש ולא לעמוד בפני דין פלילי בעקבות ההעלמה שביצעו. כך המדינה מצליחה לגבות כספים נוספים ומעלימי המס יכולים להשתמש בכספים שצברו בצורה חוקית.

העברת מידע בין-יבשתי

בעבר, הייתה מערכת הבנקאות נחשבת למערכת הדיסקרטית ביותר שיש. הבנקים בשוויץ היו הידועים ביותר בתחום. כל מידע שהיה נכנס פנימה לא היה דולף החוצה, בשום מצב. עם השנים, הבינו ממשלות ברחבי העולם כי כספים אדירים זולגים החוצה ונעלמים ותשלומי המיסים יורדים גם כן. לאור כל אלו, החליטו להפוך את העלמות המיסים למידע שניתן לשתף בין מדינות. אם פעם לא היה ניתן לקבל שום מידע, היום אפשר לראות באינטרנט שמות של בעלי חשבונות בבנקים ברחבי העולם, מה שיכול להעלות את החשד ולגרום לבדיקה שלהם בנוגע לתשלום מיסים.

תוקף ההצעה

מאחר ומדובר על הצעה יוצאת דופן בעלת השלכות חוקיות משמעותיות, יש עניין בהגבלת הזמן שבו ההצעה על השולחן. בשנת 2014 הנוהל נכנס לפעולה לשנה אחת, אך מאז הוא מוארך בכל שנה, מאחר ומדובר על הכנסה גבוהה במיוחד עבור המדינה. למרות זאת, כרגע ההארכה היא עד סוף דצמבר 2019 בלבד, כאשר לאחר מכן מצהירה המדינה כי תפסיק את הנוהל. בחמש השנים האחרונות הייתה הארכה קבועה, אולם כיום אין לדעת מה הכיוון ואם אכן תינתן הארכה נוספת.

לעשות את הצעד הראשון

חשוב לדעת כי אין אפשרות לבצע תהליך של גילוי מרצון במידה ורשות המיסים כבר בודקת את האדם. לכן, אם ישנם כספים שלא שולמו עליהם מיסים כראוי, מומלץ להתחיל בתהליך באופן עצמאי. לאחר תחילת הבדיקה, לא תאושר הבקשה והחייב צפוי לעמוד גם בפני דין פלילי במידה ויימצא אשם.

מעוניינים להמשיך לקרוא על הלבנת הון בעידן המודרני לחצו כאן

מאמרים באותו נושא