הטרדה מינית בעבודה – דרכי פעולה למוטרדים ומוטרדות

מקום העבודה הפך להיות, בעל כורחנו, ביתנו השני. אנו מבלים שם שעות רבות לצד עמיתים, ועיקר התקשורת שלנו במהלכן היא איתם. למרבה הצער, הגבולות מיטשטשים לעתים, כך שאחד מן הצדדים מביע אהדה או חיזור בצורה לא נעימה, ויוצר בקרב הצד השני תחושה של חוסר נינוחות.

האקט המטריד יכול לבוא לידי ביטוי במספר צורות- הערה לא הולמת, מבטים חודרים, שפת גוף וכמובן מגע פיזי שלא בהסכמה. הגורם המוטרד לא תמיד יודע כיצד לפעול, לפעמים מהמבוכה ולפעמים מפחד. כך או כך, אסור לעבור על כך בשתיקה! אלו הן דרכי הפעולה למוטרדים ולמוטרדות.

 

אילו מקרים מהווים הטרדה מינית בעבודה?

ישנם מספר מקרים הנחשבים להטרדה מינית במסגרת העבודה:

  1. סחיטה באיומים כהנעה לפעולה בעלת אופי מיני.
  2. הצעות מגונות חוזרות ונשנות המופנות כלפי אדם שכבר הביע חוסר רצון או הסכמה.
  3. מעשים מגונים ללא הסכמה הכוללים חשיפת איברים לא מוצנים.
  4. הערות מיניות שמופנות כלפי אדם שכבר הביע חוסר רצון או הסכמה.
  5. הערות משפילות או מבזות כלפי אדם על רקע מגדרי\ נטייה מינית.

המשותף לכל המקרים הללו הוא שיש בהם אלמנט ברור של כפיה וחוסר היענות מצד הגורם המוטרד. שלא כמו בזמן חיזור, הגורם המוטרד מציין או משדר חוסר נינוחות וחוסר עניין בנאמר, ומבקש שההטרדות הללו כלפיו ייפסקו.

 

דרכי פעולה

ישנם מספר כללים חשובים שמומלץ לנהוג על פיהם כאשר עומדים בפתחה של תלונה על הטרדה מינית. ראשית, כדאי לשמור כל תיעוד או רישום שמעיד על זמני ההטרדה ועל אופייה. אם מדובר בהודעת טקסט בעלת אופי מיני או מייל מטריד, כדאי לשמור ולהדפיס, כמו גם לרשום במדויק מתי התרחשה ההודעה ובאיזה הקשר. שנית, כדי להתנהל מול רשויות החוק יש לפנות לייעוץ עם עורך דין שמתמחה בסוגייה של הטרדות מיניות (ניתן לקרוא באתר זה על פועלו של עורך דין שמתמחה בהטרדה מינית בעבודהhttps://www.dw-law.co.il/הטרדה-מינית-בעבודה ). כמו כן, שיתוף של הורים או חברים קרובים בסיפור יקל משמעותית על המצב הנפשי של המוטרד.

 

מה צריך לעשות המעביד כשמוגשת הטרדה מינית בעבודה?

על פי החוק, במקרה של הטרדה מינית על המעסיק לנקוט באמצעים שמטרתם היא למנוע להבא מקרים נוספים של הטרדה מינית בין כותלי העבודה. הוא מחויב לתת מקום לתלונות על הטרדה מינית ולטפל בהן בכובד ראש. המעסיק הוא זה שמגדיר כיצד להגיש תלונה בגין הטרדה או התנכלות ואת בירורה, וכן לפצות באיזושהי דרך את העובד המוטרד על הפגיעה שנגרמה לו עקב כך. אם החברה מונה מעל ל25 עובדים, המעביד צריך לקבוע תקנון הכולל את עיקרי הוראות החוק הנוגעים להטרדה מינית והתנכלות במסגרת מקום העבודה, בו יפרט דרכי הגשת תלונה.

הטרדה מינית
הטרדה מינית
מאמרים באותו נושא