מה לעשות במקרה של חקירת מצ"ח

חקירת מצ"ח תיפתח במקרים בהם קיים חשש סביר כי בבסיס בו אתם משרתים בוצעה עבירה על אחת מפקודות הצבא או חוקי המדינה. במידה ובחקירה המתנהלת יימצא כי ביצעתם אחת מהעבירות, אתם נמצאים בסיכון לקבלת רישום פלילי, לכן חשוב להתנהל בצורה אחראית מתחילת החקירה ועד סופה. כך תעשו זאת.

 

כיצד אדע שמתנהלת נגדי חקירה?

ברוב המקרים, שלביה המוקדמים של חקירת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) יתמקדו באיסוף ראיות מהסביבה בה בוצעה העבירה, ושלב זה ייעשה כמובן באופן סודי. אז איך בכל זאת נוכל לגלות על פתיחת חקירה? במידה וקבוצת חיילים מסביבתכם הקרובה נלקחה לחקירה או למאסר בבית כלא צבאי, פעמים רבות מצ"ח לא יסתפקו רק בהרשעתם אלא ימשיכו ויחקרו את סביבתם וגורמים מרכזיים בבסיס בו הם משרתים, על מנת לנסות ולאתר עוד עבירות. לכן, במידה וגיליתם על הרשעתו של חייל או מספר חיילים מסביבתכם, ייתכן וכדאי שתקדימו תרופה למכה ותיצרו קשר עם עו"ד לחקירות מצ"ח.

 

קבלת ייעוץ משפטי

במידה ונפתחה נגדכם חקירה או שעתידה להיפתח אחת, עליכם ליצור קשר במהירות האפשרית עם עורך דין צבאי. הסיבה הראשונה לכך היא שבמידה וממצאי החקירה יעלו חשד סביר שאתם מעורבים בעבירה מסוימת, מיד לאחר שלב החקירה ייפתח הליך משפטי בבית דין צבאי, אשר בו יוכרע אם אתם אשמים או זכאים במקרה זה. מי שייצג אתכם ויפעל למענכם לאורך ההליך הוא עורך הדין הצבאי שעימו יצרתם קשר. סיבה נוספת היא שעוד בטרם קבלת עונש כזה או אחר, המשטרה ובית הדין רשאים להטיל עליכם מעצרים מנהליים או צווי מניעה אשר מטרתם למנוע ביצוע עבירות נוספות או שיבוש של החקירה. על מנת לוודא שלאורך ההליך כולו זכויותיכם לא נפגעות, חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי בו יוסברו לכם זכויותיכם ותדעו כיצד לפעול בחכמה לאורך הדרך.

 

כיצד מתנהלת חקירה מצ"ח?

במידה וזומנתם לחקירת מצ"ח, ככל הנראה שבוצע כבר הליך איסוף ראיות מקדים על ידי צוות מחקר של המשטרה הצבאית. אותו צוות למד את פרטי המקרה ואסף ראיות שונות כמו תיעודי מצלמות אבטחה או רישומים לגבי נוכחותכם בבסיס בתקופה האחרונה. במקרים מסוימים מצ"ח אף מפעיל חוקרים סמויים במטרה ללמוד על חשוד ממקור ראשון. לאחר איסוף הראיות, מצ"ח יזמן את החשוד לחקירה בה הוא יתושאל ויאומת עם פרטים שונים. לאחר מיצוי של כל הליכי החקירה, כל הפרטים שנאספו יועברו לבית הדין הצבאי.

 

שלב ההליך המשפטי

המשפט מתנהל בבית דין צבאי ובמהלכו עורך הדין את שירתיו שכרתם, יפעל בכל דרך על מנת להפריך את הטענות המועלות נגדכם. משפט בבית דין צבאי יכול לקחת מספר חודשים ובסופו יקבע השופט אם החשוד אשם או זכאי. אם השופט יראה לנכון, יוטל עונש מאסר וברוב המקרים גם יבוצע רישום פלילי.

 

סיכום

במידה ונפתחה נגדכם חקירת מצ"ח, המעשה האחראי ביותר הוא פנייה לעורך דין צבאי לצורך ייעוץ לאורך הליכי החקירה וייצוג בבין הדין הצבאי. לרוב, החקירה תיפתח באיסוף ראיות באופן סודי, ורק לאחר מכן תזומנו לחקירה ותשאול במצ"ח. עם סיום הליכי החקירה, יחל ההליך המשפטי אשר בסופו שופט בית הדין יקבע אם הוא מטיל עליכם את האשמה.

עורך דין צבאי

מאמרים באותו נושא