איך מתנהל תהליך השיקום של חייבים בהוצאה לפועל?

אנשים שחייבים כסף לנושה אחד או למספר נושים, יכולים למצוא את עצמם בסבירות גבוהה כמי שנפתח נגדם תיק בהוצאה לפועל. מאז הרפורמה שבוצעה בהליך פשיטת הרגל בשנת 2019, אנשים שיש נגדם תיק בהוצאה לפועל יכולים להגיע לשיקום כלכלי בעזרת סיוע מהמדינה. כך מתנהל הליך שיקום כזה.

 

תיק בהוצאה לפועל

הוצאה לפועל היא רשות שפועלת מטעם המדינה, מטעם משרד המשפטים ליתר דיוק. הוצאה לפועל היא רשות שהמטרה שלה היא לגרום לחייבים להסדיר או לשלם את החובות שלהם לנושים שונים. הרשות הזאת עושה זאת באמצעות הפעלת סמכויות שונות כנגד החייב.

היא יכולה להתחיל לפעול נגד חייב רק לאחר שנפתח תיק נגד החייב הוצאה לפועל. תיק זה יוצר קשיים משמעותיים בחייו של מי שאינו שילם את החוב שלו. קראו עוד על כך באתר של עו"ד אורי גילת.

 

חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא הליך משפטי-כלכלי חדש יחסית, שמחליף את הליך פשיטת הרגל שהיה נהוג בישראל עד שנת 2019. המטרה של הליך זה היא לסייע לנושים לקבל את החובות שלהם מחייב שמגיע לקריסה כלכלית, אך גם לאפשר לחייב להשתקם מבחינה כלכלית.

 

מתי ההליך מתבצע בהוצאה לפועל?

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתבצע או תחת בית המשפט או תחת הוצאה לפועל. ההליך יתבצע בבית המשפט או בהוצאה לפועל לפי גובה החובות של החייב. החוק קובע רף מסוים, שאם חובותיו של החייב עולים עליו, ההליך יתבצע בבית המשפט ואם לא, הוא יתבצע תחת האחריות של הוצאה לפועל.

 

תוכנית כלכלית

שיקום כלכלי מתנהל במספר מישורים במהלך ההליך המדובר. ראשית, תיכתב עבור החייב תוכנית כלכלית. התוכנית הזאת תהיה מותאמת לחייב ולצרכים שלו מצד אחד, אך גם ליכולות שהוא מחזיק בהן. מטרת התוכנית הכלכלית היא לאפשר לחייב להשתקם בצורה יעילה, נכונה ומוסדרת, ולא לפי ההעדפות האישיות שלו בהכרח או הרצונות שלו, שיכולים להיות מושפעים משיקולים לא כלכליים.

 

מחיקת חובות

בחלק מהמקרים, הוצאה לפועל ובית המשפט יכולים לקבוע שחובות מסוימים של החייב ימחקו. מחיקת החובות הופכת את החייב למי שצריך לגייס סכומים מעטים יותר של כסף על מנת להסדיר את החובות שלו, כך שהדבר מסייע לו מבחינה כלכלית.

 

הסדר נושים

לא תמיד בית המשפט מוחק את כל החובות. מצד שני, החייב לא מסוגל לשלם חלק משמעותי מהחובות שלא נמחקו לפעמים. לכן, החייב יכול להגיע להסדר נושים, שם הוא יסדיר עימם את הצורה בה הוא יחזיר את החובות.

 

התמדה בתהליך

הליך השיקום הכלכלי במסגרת חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא לא דבר פשוט. ההליך יכול לקחת כמה שנים, אך למרות זאת הוא מעניק כלים פרקטיים לחייב בכל הקשור להשתקמות שלו. התמדה בתהליך היא המפתח להצלחת השיקום.

שיקום

מאמרים באותו נושא