האם ניתן להפסיק לשלם מס הכנסה?

מכיוון שהחיים מלאים הפתעות כל אדם בריא ועובד יכול למצוא את עצמו עם דרגת נכות גבוהה ואי יכולת להשתכר. על פי החוק ניתן לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי והטבות שונות כמו פטור מארנונה או מס הכנסה. האם אכן ניתן להפסיק לשלם מס הכנסה כשיש נכות – על כך במאמר הבא.

 

אילו מחלות מזכות בפטור ממס?

אנשים רבים שמקבלים נכות על ניידות בגין בעיות אורטופדיות, ממשיכים לעבוד ואינם מנצלים את זכותם לפטור ממס הכנסה. בדומה לכך, אנשים הסובלים מבעיות לב, מחלת הסרטן, סוכרת עם סיבוכים, עיוורון, חירשות, מחלת כליות, מחלת כבד, דלקת פרקים, פרקינסון, טרשת נפוצה, שיתוק ילדים, מחלת קרוהן ועוד. על מחלות אלו ואחרות ניתן לקבל דרגת נכות של 90% ולקבל פטור ממס הכנסה. את הנכות ניתן גם לקבל על שקלול של מספר מחלות או פגיעות. למרות זאת, אם ישנן שתי מחלות שעל כל אחת מהן מקבלים 50% נכות הן ישוקללו בדרגת נכות של 75% ואז לא תהיה זכאות לפטור ממס. רוב הסיכוי שעל איברים זוגיים כמו פגיעות בעיניים, באוזניים, בידיים או ברגליים ישקללו בשיטת חיבור ואז דרגת הנכות תהיה 90%. הנכות הרפואית היא זו שקובעת אם מגיע פטור או לא, גם אם החולים ממשיכים לעבוד ואינם נפגעים בתפקודם ולכן חשוב לנצל את הזכאות.

 

האם ניתן להפסיק לשלם מס הכנסה?

התשובה היא כן. למשל, אדם שחלה במחלת ממארת וקיבל דרגת נכות של 90% עדיין ממשיך לעבוד ולשלם מס הכנסה מאחר ואינו יודע שמגיע לו פטור. כך גם אנשים עם 90% ניידות נהנים מזכויות כמו תו חנייה לנכים, פטור ממס על רכב חדש, השתתפות בהוצאות עליו וקצבת נכות אך אינם יודעים שהם יכולים גם להפסיק לשלם מס הכנסה. את הפטור ניתן לקבל על השכר מעבודה בין אם מדובר בשכיר ובין אם בעצמאי, על תשלום מס של קצבת הפנסיה, על פיצויי הפיטורים, על הכנסות מעיסוק בשוק ההון ורווחים, על הכנסות מרכוש, חסכונות ועוד. למשל, הפטור יכול להגיע ל-500,000 ₪ בשנה כשמדובר בשכר מעבודה.

 

בקשה לפטור ממס

על מנת לקבל את הפטור ממס הכנסה יש להגיש טופס בקשה לרשות המיסים, טופס על הליקויים הרפואיים ביחד עם מסמכים רפואיים וטופס על ויתור סודיות. זהו תהליך בירוקרטי שעדיף לגשת אליו באמצעות איש מקצוע כדי לקבל את דרגת הנכות המיוחלת. לאחר מכן מקבלים זימון לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. חשוב להגיע מוכנים לוועדה שבה יאמתו את המסמכים הרפואיים ויבדקו את הליקויים. הוועדה היא זו שתקבע את דרגת הנכות. כל דרגה מתחת ל-90% נכות לא תזכה את התובעים בפטור ממס הכנסה והם ימשיכו לשלם. במידה ונקבעת דרגת נכות של 90% מפסיקים לשלם מס הכנסה ואף ניתן לקבל רטרואקטיבית החזרי מס.

מחשבון

 

מאמרים באותו נושא