איך מוגדרת תביעה קטנה ועד איזה סכום ניתן לתבוע

כל אדם עלול למצוא את עצמו נפגע על ידי אדם אחר, או אפילו קבוצה של בני אדם, מוסד או תאגיד, מצד שאינו מילא את חובתם או לא פעלו כלפיו בהגינות וכתוצאה מכך גרמו לו עוול.

לעיתים נוצר סכסוך בין צדדים שהם מוגדרים ביחסם שווי כוחות.

למשל בין אדם ובין צרכן לבעל המקצוע, ולעיתים פגיעה נעשית על ידי גופים גדולים וחזקים, וניצול תמימות של אזרחים תמימים מהשורה.

 

תביעות קטנות

בתי המשפט הרגילים בישראל כגון העליון, המחוזי והשלום ידועים בהתנהלות דקדקנית ואיטית אשר מובילה לסרבול ואיטיות של תהליך, לעיתים עוברות שנים של ייסורי דין מהגשת תביעה ועד לפסק הדין.

אך האומנם כך הדבר בבתי משפט לתביעות קטנות? בתי אלה נועדנו לכך שיוכלו לאפשר לכל אדם להגיש תביעות כספיות בסכומים יחסית נמוכים, בדרך שנחשבת פשוטה, ללא עיכובים מנהליים ותהליך שהוא יעיל, קצר, זול ומהיר.

למרבה המזל, כיום יש הרבה אנשים שמודעים ליתרונות של הגשת תביעות קטנות וכמה יש לכלי הזה חשיבות וכוח ופחות ופחות נרתעים לפעול למען מיצוי של הזכויות שלהם בדרך זו.

 

סכום לתביעות קטנות

כתב תביעה בבית המשפט לתביעות אכן מוגבל הסכום, הסכום הוא 33,800 ₪. אם אתם מעוניינים לתבוע סכומים גבוהים מאלו, עליכם לפנות אל בית משפט השלום. חשוב לזכור שלתביעה קטנה יש יתרונות משמעותיים על תביעה רגילה ולכן לעיתים יעדיף התובע להפחית את סכום התביעה עדי שיוכל להגיש בבית המשפט לתביעות קטנות.

 

מה הוא בית משפט לתביעות קטנות

בית המשפט לתביעות קטנות פועל ברוב בתי משפט השלום בארץ, הייחוד של בתי המשפט לתביעות קטנות הוא שבדרך כלל במהלך דיון, התובע והנתבע מייצגים את עצמם. מדובר על בתי משפט שהוא יותר קרוב לעם ובעלי אופי עממי והם אינם כבולים לסדרי הדין הרגילים.

הדיונים בבתי משפט הללו מתנהל בצורה גמישה ומהירה במיוחד כאשר משווים זאת להליך קפדני בו מתנהלים תיקים בערכאות אחרות. בתביעות קטנות, סדרי הבאה של ראיות וטענות בצדדים, טרם הדין ובמהלכו, נקבעים על ידי שופט שממונה על התיק. הקביעה היא על ידי השופט הממונה בדרך שנראית לו הכי מועילה להכרעה צודקת ומהירה.

בית המשפט לתביעות רשאי לקבל ראיות אשר אינן קבילות עבור בית משפט אחר. בית משפט לתביעות קטנות רשאי לקבל גם ראיות אשר קבילות בבית משפט אחר. למעשה כל אדם פרטי, רשאי להגיש תביעה קטנה בבית משפט לתביעות קטנות.

 

לסיכום

תביעות קטנות מתרחשות כל יום ועשויות לקרות לכל אדם וגם לקבוצה של בני אדם. לעיתים בתי המשפט הגדולים בישראל נוטים לסבך את העניינים, אך לא כך הדבר בבית משפט לתביעות קטנות. אנשים רבים היום מודעים להגשת תביעות קטנות בדרכים שנחשבות כיום יחסית פשוטות ונוחות עבור הציבור.

 

איש קורא
איש קורא
מאמרים באותו נושא
חוק ומשפט
הליך גירושין מא' ועד ת'

הליך גירושין נחשב לתוצאה בלתי רצויה בסופה של מערכת זוגית בלתי מוצלחת. זאת בגלל שהוא נוטה להיות מלווה בהתמודדות רגשית כואבת ולעיתים טראומטית של כל

קרא עוד »