מה שונה תהליך חדלות פירעון של חברה משל אדם פרטי

חדלות פירעון הוא תהליך משפטי הנפתח עבור אדם פרטי או חברה שצברו חובות שאינם יכולים לשלם.

המונח המוכר יותר הוא "פשיטת רגל", אך למעשה פשיטת רגל מתייחסת לחדלון פירעון של אדם פרטי בלבד, כאשר במקרה של חברה מדובר בפירוק חברה.

פירוק חברה הוא הליך שלמעשה מביא לסיום פעילותה של החברה, ומטרת ההליך הוא לממש את נכסיה הנותרים במטרה להחזיר את החובות באופן חלקי

לכל הפחות ולפטור את בעליה מאחריות החזרת החובות ומחיקת החברה.

 

הדמיון בין פשיטת רגל ופירוק חברה

אז מה שונה ומה דומה בתהליך חדלות פירעון אצל אדם פרטי לבין תהליך זה בקרב חברות?

הדמיון הוא ברמת האדם הפרטי. תהליך חדלות פירעון אצל אנשים פרטיים למעשה מאפשר להם להמשיך הלאה, לאחר שקיבלו הפטר חלוט או חלקי, ולאחר שהם משלמים את מה שנפסק להם (אם בכלל) בהתאם ליכולת הכלכלית שלהם הם יכולים להשתקם ולהתחיל מחדש את חייהם הכלכליים. באופן דומה, לאחר הליך חדלות פירעון של חברה, בעליה יכולים להמשיך בחייהם ולהשתחרר מאחריות על פעילותה של החברה וכאנשים פרטיים הם לא יצטרכו לשלם את חובותיה.

 

ההבדל בין פשיטת רגל ופירוק חברה

ההבדל בין פשיטת רגל לבין פירוק חברה הוא ביחס למי שבאמת יש לו חוב – במקרה של פשיטת רגל האדם הפרטי ובמקרה של פירוק חברה, החברה. בסופו של תהליך חדלות פירעון של אדם פרטי, משלם החייב את מה שנפסק לו אם בכלל וכאן התהליך מסתיים והוא יכול להמשיך את חייו. גם עבור החברה התהליך מסתיים, אך גם פעילות החברה מסתיימת בכך. חובותיה נמחקים, אך גם החברה עצמה נמחקת כיישות עסקית ומשפטית.

 

האפשרויות העומדות בפני חייבים

כשאדם פרטי או חברה מסחרית צוברים חובות ללא יכולת החזר, עומדים בפניהם ובפני הנושים שתי אפשרויות עיקריות:

האפשרות הראשונה היא להגיע להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט במסגרתו מוכנים הנושים לפרוס את החובות בצורה נוחה יותר עבור החייב, כך שלפחות חלק מהחוב יוחזר. זה קורה כאשר הנושים מאמינים שזו הדרך היחידה להחזיר את החובות מבלי להגיע למצב של פירוק חברה או פשיטת רגל. במידה ואין ברירה, הנושים או החייב / חייבים יבקשו לפתוח הליך חדלות פירעון, כאשר משמעות הליך זה הוא מצד אחד הגנה על החברה או האדם הפרטי מפני תביעות והליכים משפטיים ומצד שני כינוס נכסי החברה במקרה של פירוק חברה, ובמקרה של אדם פרטי תשלום סכום חודשי, הכנת דו"חות הוצאות והכנסות דו חודשיים והתייצבות לחקירה על ידי עורך דין מטעם כונס נכסים.

 

חשיבות עורך דין בתהליך חדלות פירעון

בין עם מדובר בפירוק חברה או בפשיטת רגל, מדובר בתהליך רגיש מצריך ליווי של עורך דין מקצועי, ולבחירת עורך הדין יש משמעויות רבות בהצלחת התהליך עבור הלקוח. הכנסו לאתר של עורך דין מאור לוי לקריאה נוספת אודות חדלות פירעון ושירותים משפטיים בתחום זה ובתחומים נוספים.

 

פטיש
פטיש
מאמרים באותו נושא