ההבדל בין עורך דין צבאי לבין עורך דין אזרחי

כשמדברים על עורך דין צבאי מול עורך דין אזרחי, לרוב, ניתן להתבלבל ביניהם ואף לחשוב כי מדובר בבעלי מקצוע, העוסקים באותו התחום. אולם, לא הרבה באמת יודעים כיצד פועלת מערכת המשפט בישראל ומהם ההבדלים בין סוגי עורכי הדין השונים. ישנם עורכי דין הבוחרים להתמחות בתחום.

עיסוק אחד ויש אחרים, שלעומת זאת, בוחרים להתמחות בכמה תחומים, על מנת להצליח לייצג מגוון רחב של תיקים משפטיים. בהתאם לכך, ישנם עורכי דין אזרחיים שבחרו להתמחות גם במשפט הצבאי ורשאים לעסוק בכך.

 

מה כוללים תחומי אחריותו של עורך דין צבאי?

עורך דין אשר מתמחה במשפט צבאי יכול לייצג אדם במסגרת משפט צבאי ו/או לנהל אינטראקציה מול הרשויות הצבאי. התמחות בעריכת דין צבאי מחייבת לימודים רלוונטיים של התחום ובנוסף גם, תקופת התמחות במשרד עריכת דין העוסק בתחום. מעבר לכך, עורך דין בתחום הצבאי נדרש לעבור השתלמויות שונות וזאת על מנת להתעדכן בחוקים ובתקנות שונות בתחום עיסוקו.

ככלל, קיימים הבדלים משמעותיים בין עורך דין צבאי ובין עורך דין אזרחי, שכן, מדובר בשתי מערכות משפט נבדלות אחת מהשנייה, על מנת למנוע בלבלול ביניהן. עורך דין בתחום הצבאי רשאי לייצג חיילים בשירותם הסדיר, בשירות הקבע או בשירותם המילואים שלהם, במידה ונמצאו הם חשודים בביצוע עבירה מסוימת במהלך שירותם הצבאי. עבירות אלה עשויות להיות קשורות לשירותם הצבאי (כגון: מכירה של נשק) או לחייהם הפרטיים ובוצעו במהלך שירותם הצבאי (כגון: עבירות בגין שימוש או סחר בסמים, עבירות אלימות ועוד).

מתפקידו של עורך דין צבאי לייצג חיילים הממלאים את שירותם הצבאי והוא יכול לסייע להם במצבים בהם נמצאו הם חשודים בביצוע עבירות שונות. מלבד סיוע משפטי בתחום הפלילי, עורך דין צבאי יכול לייצג חיילים, גם במצבים בהם הם נמצאים בתהליך של פיטורין משירות הקבע שלהם.

למידע נוסף, היכנסו לאתר https://idf-law.co.il.

 

כיצד ניתן לדעת באיזה עורך דין לבחור?

בין אם אדם זקוק לעורך דין אזרחי ובין אם הוא זקוק לעורך דין צבאי, עליו לבצע בחירה נכונה של עורך הדין, על מנת שיוכל לייצג אותו באופן הנכון והרלוונטי עבורו. גם כאשר מדובר בתיק מורכב וסבוך, ההמלצה היא לבצע בדיקה מעמיקה בנוגע לעורך הדין שבו מעוניינים לבחור, שכן, ייצוג נכון ומקצועי של עורך דין יכול להשפיע רבות על תוצאות ההליך המשפטי, בו נתון החשוד.

כדי לבצע את ההחלטה הנכונה, בנוגע לעורך דין מתאים עבורכם, ההמלצה היא לנסות להיעזר בהמלצות של לקוחות קודמים שיוצגו ע"י עורך הדין ולברר לגבי תוצאות אליהן הצליח הוא להגיע בסיום ההליך המשפטי.

 

לסיכום

עורך דין צבאי הינו אדם שעבר לימודים בתחום ולאחר מכן גם התמחות רלוונטית והוסמך לעסוק בכך. ככלל, ההבדל העיקרי הקיים בין עורך דין צבאי ובין עורך דין אזרחי מתבטא בתחומי ההתמחות שאותם הם עברו, כך שעורך דין צבאי מתמחה במשפט הצבאי מלבד המשפט האזרחי ולפיכך, יכול הוא לעסוק בשני התחומים.

איש משפט
איש משפט
מאמרים באותו נושא