איך עובד התהליך של העברה ללא תמורה בין אחים

מהי העברה ללא תמורה

במילים אחרות, מדובר בנתינת דירה או נכס נדל"ן – במתנה. לעתים העסקה תיקרא "עסקת מתנה" או העברה במתנה. בהרבה מקרים, או מכל מיני סיבות שונות, קרובי משפחה ירצו להעביר ביניהם נכס מקרקעין – דירה, נכס מסחרי, או אפילו קרקע. הורים הרוצים להעביר נכס לילדיהם, אחים שרוצים לעזור לאחיהם, או נכס שהתקבל בירושה ורוצים להעביר אותו למישהו שלישי. בגלל שמדובר בנכס, מה שאומר שהשווי הכספי של המתנה הזאת גבוה מאוד, צריכים לעשות זאת בתכנון מוקפד, משום שיהיו להעברה הזאת הרבה השלכות – מיסוי, הוצאות כאלו ואחרות, טיפול בנכס וכדומה.

 

מהלך העסקה

כמובן שאם ברצונכם לתת מתנה דירה לאחים או לילדים שלכם, ההמלצה הרווחת היא לקחת עו"ד נדלן המתמחה בתחום המקרקעין, שעשה עסקאות כאלה בעבר ומכיר את החוקים והצרכים של הלקוחות שלו. לא מומלץ לקחת חבר שלומד משפטים, או מכר שהוא עורך דין בתחום אחר. ההתמחות במקרקעין חשובה והניסיון של עורך הדין בעסקה הוא חשוב ובמידה ויהיו תקלות ובעיות הוא ידע להתמודד איתם בצורה טובה ולהרגיע אתכם, והשקט הנפשי הזה שווה את זה, למרות שזאת נשמעת עסקה פשוטה.

 

מהם היתרונות שבהעברה ללא תמורה בין אחים

כמובן ש"ללא תמורה" אומר שצד אחד מעביר את הנכס לצד השני בלי לקבל עליו כסף, וזוהי נחשבת עסקה לכל דבר לפי החוק. אך לעסקה זאת יש יתרונות רבים. בתהליך העברה ללא תמורה בין אחים, בין הורים לילדיהם, ובאופן כללי בתוך המשפחה הגרעינית, ניתן לקבל פטור ממס שבח, ופטור חלקי ממס רכישה. הכוונה שבעת העברת הדירה, המעביר פטור מלשלם מס שבח גם במידה וערך הדירה עלה. מס שבח זהו מס שניתן על עליית הערך של הדירה, והוא 25 אחוז מעליית הערך. לדוגמא אם אדם קנה דירה במיליון, ולאחר עשר שנים מכר במיליון וחצי, הוא צריך לשלם 25 אחוז מכמה שהדירה עלתה – במקרה זה חצי מיליון, שזה יוצא 125 אלף שקל. כאמור בהעברה בין אחים ניתן פטור ממס השבח.

 

איך עובד התהליך של העברה ללא תמורה

תהליך ההעברה מתבצע כשבעל הדירה חותם על כך שהוא נותן מתנה, מקבל הנכס גם חותם על זה שהוא מקבל את הנכס, במידה ויש תנאים מקדימים, כגון יצאת השוכרים בזמן מסוים, התניית שיפוץ או שינוי כלשהו בנכס, התנאים חייבים להיות מעוגנים בחוזה וחתומים. זאת "הקבלה" של בעל הנכס כדי שהמקבל יבצע את התנאים המקדימים האלו. מעבר לכך, נדרש לחתום על שטר מכר בנוכחות עורך דין, ושני הצדדים צריכים לחתום.

 

סיכום

עסקת העברה ללא תמורה בין אחים היא עסקה לכל דבר, אומנם אין תמורה למתנה הזאת אך יש לקחת עורך דין, לחתום על חוזים ולעשות זאת בהקפדה ותכנון נכון.

 

איש משפט
איש משפט
מאמרים באותו נושא