איך ניתן לבצע ביטול של הסכם ממון

זוגות רבים ניגשים אל עורך דין טרם או לאחר חתונתם כדי להסדיר הסכם ממון שיאפשר להם להמשיך בחייהם כשהם סמוכים ובטוחים כי שניהם יודעים שלאחר החתימה עליו, תהיה חלוקה הוגנת ברכוש המשותף של שניהם.

מדובר בהסכם שיש לו השפעה רבה על שני בני הזוג.

לעיתים, כמה שנים לאחר החתימה על ההסכם, ישנם מצבים בהם בני הזוג מחליטים מסיבה כלשהי לבטל את הסכם הממון שחתמו.

בדרך כלל עולה התהייה בקרב זוגות אלו, האם ניתן בכלל לבטל הסכם ממון?

 

ביטול הסכם ממון – אפשרי?

ביטול הסכם ממון הוא לא דבר של מה בכך. מדובר עניין מורכב מאוד, כדי להסביר את המורכבות של הדבר, ניתן להשוות את ההסכם לביטול הסכם של גירושין בין בני זוג.
כמובן שאם מדובר במצב בו טרם חתמתם על הסכם הממון באופן רשמי אצל עורך דין, ניתן לבטלו. אך אם מדובר על הסכם ממון שכבר נחתם, עבר דרך גורם משפטי כלשהו ואושר לאחר בדיקה מדוקדקת, עולה קושי לבטל אותו מסיבה אחת פשוטה.
בית המשפט לא חותם בקלות ראש על הסכם ממון. ישנם גורמים משפטיים שמבררים טרם החתימה כי שני בני הזוג מודעים לתוכן המסמך, מוודאים כי הם צלולים בעת החתימה עליו וגם בודקים האם הם מבינים מה בדיוק כתוב בו. כל זאת כדי להימנע ממצב שבו יתגלה בהמשך שלא הייתה הבנה בין בני הזוג טרם חתימת הסכם הממון.

 

ובכל זאת, אפשר לעשות משהו בשביל לבטל הסכם ממון?

בשביל לבטל הסכם ממון, צריך להתקיים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  1. על בני הזוג להציג בפני בית המשפט פגם כלשהו שמצאו בהסכם. על הפגם להיות משמעותי מספיק בשביל שתהיה הצדקה לבטל את ההסכם באופן חלקי או מלא
  2. בני הזוג (או אחד מהם) צריכים להוכיח כי אחד מהצדדים לא היה כנה או הסתיר מידע בעת החתימה על הסכם הממון, בית המשפט ישמע את הדברים ויחליט מה לעשות בנידון.
    קרה לא פעם, שאחד מבני הזוג גילה כי לצד השני היו חובות שלא נודע לו עליהם בעת חתימת ההסכם ורק לאחרונה נודע לו על קיומם, דבר שגורם לו להרגיש מפוחד מכיוון שהוא אינו מעוניין שהחובות יעברו אליו.
    במצב כזה, בית המשפט ידון בעניין ויחליט בהתאם לראות עיניו.

מהכתוב לעיל ניתן ללמוד כי ביטול של הסכם ממון הוא לא עניין פשוט, התהליך כרוך בעניינים בירוקרטיים שעדיף שתחסכו מעצמכם אותם, כל עוד אתם יכולים.
אם אתם מתכננים לחתום על הסכם ממון בקרוב, חשוב שתעברו על כל פרט ופרט, כדי שלא תמצאו את עצמכם בסופו של דבר מופתעים מפרטים שנשכחו ולא נכתבו.
המידע הזה הכרחי עבורכם ועשוי לחסוך מכם עוגמת נפש בהמשך הדרך.

 

חתימה על חוזה
חתימה על חוזה
מאמרים באותו נושא