איך להרחיק אב מהבית עקב אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא בדרך כלל עובדת חיים עצובה ונסתרת, אשר שני בני הזוג פועלים במסירות כדי שאף אחד לא יגלה.

גבר אלים יכול להיות חביב ונעים הליכות כלפי חוץ, אך לנהוג בבת הזוג שלו ובילדיו ביד קשה, באופן בלתי נסבל ואף מסכן חיים.

 

אז מתי צריך להתחיל לפעול כדי למנוע הידרדרות במצב ואיך מרחיקים גבר אלים מהבית?

אלימות במשפחה הפכה חלק בלתי נפרד מהחיים בישראל. היא מופיעה בחדשות לפחות כל שבועיים (התדירות הממוצעת שבה מתבצע רצח נשים בישראל), היא מדירה שינה מעיניהן של נשים רבות והיא מחמירה בעיתות מצוקה, כמו משבר הקורונה העולמי, שהחמיר במידה מסוכנת את הבעיה.

הסיוע הראשוני שאותו יכולה אישה מוכה בישראל לקבל ניתן באמצעות פניה למשטרה, שאמנם לא יכולה לעשות הרבה, אך יש בסמכותה להרחיק את הפוגע לכמה ימים לפחות.

לאחר מכן, ניתן להוציא בתהליך מהיר יחסית, צו הרחקה מבית המשפט.

למעשה ניתן לקבל צו הרחקה אף ביום בו התרחש מקרה אלימות, בתנאי שזה דווח למשטרה.

זהו הליך חירום לכל דבר ולכן יש שופט תורן שעובד בשבתות ומספק מענה לצרכים מסוג זה, ההליך פטור מאגרה וניתן לקבל את הצו בכל ערכאה מועדפת – בית דין רבני, או בית דין לענייני משפחה.

את הצו ניתן לקבל במעמד אחד הצדדים בלבד, אפילו לפני ששומעים את הטיעונים של הנתבע.

חשוב לציין כי לא רק גברים אלימים מקבלים צו הרחקה, כי אם גם נשים אלימות ואפילו ילדים, בני נוער אלימים, שהוריהם ביקשו להרחיק אותם מהבית.

צו הרחקה כזה יכול לשרת אתכם לשלושה חודשים, עד שנה בסך הכל המצטבר, בנוגע לאותו אירוע אלים, כאשר אם מתרחש אירוע אלים נוסף, הספירה מתחילה מחדש.

חשוב להבין כי צווי הרחקה הם צעד משפטי שקל מאוד (יחסית) ליישם ולכן יש לא מעט אנשים שמנצלים את האפשרות לרעה, כדי לנקום, או לפגוע.

משום כך, לעיתים השופטים נותנים צו הרחקה חלקי, שמתיר לנתבע לחזור הביתה רק בשעות מסוימות למשל, או להימנע מכניסה לחדר השינה המשותף של ההורים, אך מתיר לו לשהות בבית וכן הלאה.

בנוסף, ניתן לקבל צו הרחקה גם על אלימות מילולית, נפשית ורגשית, אך זהו סוג של אלימות אותו קצת יותר קשה להוכיח והדבר בא לידי ביטוי בעת קבלת הצו.

חשוב לזכור כי תלונת שווא ובקשת צו הרחקה שלא כדין, נחשבת מעשה בלתי חוקי בישראל וגוררת איתה התייחסות מחמירה מאוד של בתי המשפט.

תלונת שווא כזו יכולה להביא לכך כי המתלוננים יקבלו קנס כספי, תשלום הוצאות משפטיות ואף עונש מאסר בפועל.

 

לסיכום

צו הרחקה הוא האמצעי היחיד העומד כרגע בפני אנשים הסובלים מאלימות במשפחה, כדי לסלק מהבית את הגורם הפוגע. אמצעי זה לא תמיד מוכיח את עצמו ולכן, במקרים של אלימות במשפחה חשוב לבחון את כל האפשרויות העומדות לרשותכם, כדי להבטיח הגנה מלאה עליכם ועל בני המשפחה שלכם, מני הגורם הפוגע.

 

ילדה מפוחדת

מאמרים באותו נושא