העברה ללא תמורה של מקרקעין

כפי שיודע כל מי שאי פעם מכר או קנה נדל"ן, שני הצדדים בעסקה צריכים לשלם לא מעט כסף למדינה, למשל  – מיסי שבח, היטל השבחה ומס רכישה.

רוב עסקאות הנדל"ן הן כמו כל עסקה אחרת – כסף תמורת הנכס.

אך מה קורה במקרה בו נדל"ן עובר ללא תמורה, ואיזה מיסים נצטרך לשלם במקרים כאלו? על כך נרחיב במאמר הבא.

 

פטור ממס שבח – רק בהעברת מקרקעין ללא תמורה בין קרובים

לפי סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין, ישנו פטור ממס שבח על העברה ללא תמורה של מקרקעין רק כאשר ההעברה נעשית בין קרובי משפחה. מי נחשב קרוב משפחה? זאת מפורט בחוק: בן זוג, הורים, סבים וסבתות, צאצאים, צאצאי בן הזוג ובני זוגם. החוק למעשה צמצם את ההגדרה של קרוב, כך שבעבר גם אח, אחות ובני זוגם נחשבו לקרובים והיה ניתן להעביר להם מקרקעין ללא מס שבח, אך היום גם העברה כזו חייבת במס.

 

ואם אני רוצה בכל זאת להעביר מקרקעין לאח ללא פטור, האם זה אפשרי?

במקרה כזה תוכלו לנקוט באחת משתי האפשרויות הבאות:

  1. להעביר את המקרקעין להורים (כזכור, העברה זו פטורה ממס) והם יעבירו לאח. עם זאת, יש לזכור כי עדיין יש חיוב במס רכישה, וכאשר נעשות שתי העברות כאלו האח יחויב במס רכישה כפול.
  2. למכור את הנכס ללא תמורה באחד מהפטורים האמורים בחוק ולהצהיר כי העסקה הינה ללא תמורה, ולהעריך שווי משוער של הנכס. במידה ומדובר בנכס מגורים וקיים לגביה פטור, האח יחויב במס רכישה של שליש.

 

ומה לגבי מס רכישה?

ישנו הבדל בין ההגדרה של "קרוב" לעניין מס שבח לבין מס רכישה. כאמור, במס שבח רק בן הזוג, ההורים, הסבים והסבתות, צאצאים וצאצאי בני הזוג ובני זוגם נחשבים לקרובים לעניין הפטור, ולעומת זאת במס רכישה גם אח ואחות נחשבים לקרובים, אך לעומת זאת סבים וסבתות לא נחשבים קרובים לעניי פטור ממס רכישה.

המשמעות היא שישנן העברות הפטורות אך ורק ממס רכישה וישנן העברות הפטורות אך ורק ממס שבח.

 

מקרים בהם ישנה זכאות למחצית פטור

בהתאם להגדרות הקרובים שדיברנו עליהן, ישנם מקרים בהם מקבלי הנכס יהיו זכאים רק לחצי הפטור. כך למשל במקרה בו זוג מעביר דירה הרשומה על שם שניהם להורים של אחד מבני הזוג, הם יהיו זכאים למחצית הפטור ממס רכישה מכיוון שהפטור חל רק על החלק שהועבר על ידי בנם / ביתם ולא על החלק שהועבר אליהם מידי בני הזוג.

 

בכל העברה מומלץ להתייעץ עם עו"ד מקרקעין

מעבירים מקרקעין ללא תמורה לקרוב משפחה? משרד עו"ד ונוטריון אורי טשקורי הוא משרד עורכי דין מוביל בתחום המקרקעין, צוואות וירושות והתחום האזרחי מסחרי עם למעלה מ-15 שנות ניסיון בתחום. בכל העברה ללא תמורה של מקרקעין מומלץ להיעזר בשירותו של עורך דין מקרקעין שיסייע לתהליך לעבור בצורה הכי חלקה שניתן.

 

לחיצת יד

מאמרים באותו נושא
עורך דין מקרקעין
מה תפקידו של עו"ד מקרקעין?

בציבור רווחת סברה מוטעית הגורסת כי עורך דין מקרקעין הוא בעל מקצוע העוסק רק בענייני נדל"ן של חברות ענק ושל אנשי העולם הגדול. המציאות עם

קרא עוד »