איך להקים עסק בצורה חוקית ומסודרת?

הקמת עסק היא הליך מורכב, הנה קצת סדר בשלבים העיקריים של התהליך

 לעיתים הבחירה הרווחת היא להיות שכיר, להיכנס לעסק קיים שבו עושים מה שצריך ומקבלים משכורת בסוף החודש. אנשים אשר בוחרים להקים עסק יכולים להיתקל בהליך מסובך ולעיתים גם, באמת בלי להתכוון, לבצע פעולות לא חוקיות. מרגע ההחלטה על הקמת עסק עצמאי מומלץ לפנות לעורך דין אזרחי אשר ילווה את מקים העסק בתהליך וידאג שהכל מסודר וחוקי.

 

שלב ראשון – רעיון

גיבוש הזהות של העסק והאופי של המקום מתעצב במהלך קיומו ובעקבות כל מיני שינויים חיצוניים ופנימיים בעסק, אך כבר בהתחלה חובה להתחיל עם רעיון ראשוני. במסגרת שלב זה יש לגבש את "גבולות הגזרה" של העסק וקהל היעד. כדאי בשלב זה לערוך סקרי שוק – בדיקה לגבי קיומם של עסקים דומים באזור בו העסק יעבוד וגם היענות מצד קהל היעד הרצוי.

 

שלב שני – גיבוש תכנית

לאחר שהוחלט על הרעיון הכללי של העסק וישנה ודאות בסיסית אך מספקת להצלחתו נדרשת תכנית. מסמך זה מכיל הן את הרעיון מהשלב הראשון, מפורט ומוסבר והן מידע על מצב השוק שאליו העסק נכנס כדי לשפוך אור על עתידו של העסק. בתוכנית יש להכניס גם נתונים פיננסיים, כגון אילו משאבים קיימים לבעל העסק ומאיפה תגיע ההשקעה הראשונית. תכנית זאת עתידה לשמש את בעל העסק בעבודה מול גופים אשר ישרתו את קידום העסק.

 

שלב שלישי – ארגון ספקים ובנק

בשלב זה, במידה ועוד לא התבצע ייעוץ עם עורך דין די חובה לעשות זאת כעת. חתימת חוזים עם ספקים היא שלב הכרחי לצורך קבלת חומרי הגלם או לחילופין השירותים המקצועיים אשר רלוונטיים לעסק. כאן העסק יתחיל לגבש שותפים לדרך אשר יספקו את הסחורה או העבודה הרצויה על מנת שהעסק יתקיים ויצמח.

 

נוסף על התארגנות מול ספקים בשלב זה יש ליצור קשר עם הבנק. לרוב בעת פתיחת עסק המקים ייקח הלוואה מהבנק אשר תשמש כהון ראשוני להקמתו של העסק, או לחילופין תתבצע מול הבנק פתיחת חשבון או קופה לצורך העסק. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך דין על מנת למקסם את הרווחים העתידיים של העסק.

 

שלב רביעי – רישום העסק

על מנת שעסק יוכר מול מס הכנסה והגופים הפיננסיים במדינה יש לדווח הן על הוצאות והכנסות והן להגיש דוחות נוספים שנתיים או חודשיים. נוסף על הדוחות, בעל העסק מחויב בהוצאת אישור עוסק פטור או מורשה, כתלות באופי העסק. ללא אישורים אלה קיום העסק בעצם עובר על החוק.

 

ההחלטה לפתוח עסק מביאה עמה תהליך חדש שלעיתים יכול להיות מאוד מסובך עבור עצמאים חדשים. מרגע גיבוש הרעיון דרך התוכנית העסקית וחתימת חוזים ואישורים על העסק כדאי להיעזר בליווי של עורך דין אזרחי אשר מתמחה בתחום ויסייע בכל השלבים. שיהיה בהצלחה!

 

להקים עסק

מאמרים באותו נושא