שינויים בחוזה העבודה שלך – מה קובע החוק?

מרבית העובדים שמתחילים עבודה חדשה, חותמים עם המעסיק על חוזה עבודה אישי – בו מפורטות ההסכמות הפרטניות שאליהן הגיעו הצדדים ותנאי ההעסקה של העובד. עם זאת, ישנם מקרים בהם המעסיק נדרש לשנות את חוזה העבודה, למשל בעקבות שינוי במצב הכלכלי של מקום העבודה והשוק.

 

זכויות העובד שמפורטות בחוזה העבודה

לפי החוק, המעסיק לא מחויב לחתום על חוזה עבודה עם העובד – אך הוא כן מחויב למסור לו הודעה על תנאי העבודה. תנאים אלו כוללים את מהות התפקיד, שעות העבודה, מבנה השכר, תנאים סוציאליים, ביטוחים והפרשות שונות וכיוצא באלו.

במידה ונחתם חוזה עבודה אישי – הוא נועד על מנת להוסיף את הסיכומים וההבנות הפרטניות שאליהם הגיעו העובד והמעביד, ובשום מצב לא יכול לגרוע מזכויות העובד שקבועות בחוק או בהסכם קיבוצי. חוזה העבודה יכול שיהיה בכתב (כאשר זוהי הדרך המומלצת ביותר), בעל פה ואף בהתנהגות הצדדים.

יש לציין כי מעסיקים עשויים להכניס לחוזה העבודה סעיפים שאינם חוקיים (למשל, אם בחוזה נכתב שהעובד לא יכול לפנות לבית המשפט אם הוא מעוניין לתבוע את המעסיק). במידה וקיימים סעיפים כאלו, הם אינם מחייבים את העובד מפאת אי חוקיותם – גם אם חתם על החוזה.

 

שינוי בחוזה העבודה

החוק מאפשר שינוי בחוזה העבודה, במידה והשתנו הנסיבות הכלכליות של מקום העבודה או של המשק, וכן מסיבות ענייניות אחרות. עם זאת, כל שינוי בחוזה צריך להיעשות על דעת שני הצדדים (כלומר, בתיאום עם העובד והסכמתו), וכן לאחר מתן הודעה מוקדמת על הצעד.

המעסיק לא יכול לשנות על דעת עצמו תנאי ששני הצדדים הסכימו עליו בזמן חתימת החוזה. שינוי תנאי שכזה יתאפשר רק בהסכמת העובד – גם אם התנאי סוכם רק בעל פה או אפילו לא בצורה ישירה ומפורשת.

 

מה ניתן לעשות במידה והמעסיק רוצה לשנות את חוזה העבודה?

כאמור, לפי החוק המעסיק לא יכול לשנות את תנאי ההעסקה שנחתמו בחוזה העבודה על דעת עצמו. במידה והמעסיק אכן מעוניין לעשות זאת, ללא הסכמת העובד – הוא חשוף לתביעה ולמתן פיצויים על הפרת זכויות העובד.

אם נתקלתם במצב שכזה, תוכלו לפנות לאיתי אדרת – עורך דין לדיני עבודה, שמתמחה בין היתר בנושאי זכויות עובדים, שכר עבודה וביטוח לאומי. לעורך הדין יש ותק של שנים רבות בתחומו, והוא צבר ניסיון רב בליווי וייצוג עובדים שהיו בדיוק במצבכם.

עורך הדין יוכל לבחון את חוזה העבודה שלכם אל מול המציאות ותנאי העבודה כפי שהם בפועל, וככל שיימצאו סתירות שאינן הוסכמו על דעת שני הצדדים – הוא יוכל לייעץ לכם האם וכיצד לתבוע את המעסיק, לבחון מהו סכום הפיצויים שאתם עשויים להיות זכאים לו, ולייצג אתכם לאורך כל ההליך עד לקבלת כל הזכויות שמגיעות לכם.

למידע נוסף בדיני עבודה, היכנסו לאתר עורך דין דיני עבודה עכשיו.

 

חוזה עבודה

מאמרים באותו נושא