האם בן או בת הזוג גם מקבלים את האזרחות?

מהם היתרונות של קבלת אזרחות לבן או בת הזוג?

רבים ממקבלי האזרחות הפורטוגלית עושים זאת לבדם, בשלב מאוחר יותר מצטרף או מצטרפת למשוואה בן או בת הזוג. החיים במדינה אירופאית כלשהי ללא קבלת האזרחות של בן או בת הזוג משמעה מתן של תושבות בלבד.

מעמד של תושבות הוא ארעי מתוקף הגדרתו ומעניקה מספר פחות בהרבה של זכויות מאשר אזרחות. לעומת זאת, דרכון פורטוגלי של שני בני הזוג, מעניק זכויות סוציאליות רבות לזוג ולתא המשפחתי שלהם, יתרונות בקבלת עבודה, מלגות, קצבאות ממשלתיות ועוד.

 

כיצד ניתן להעניק לבן או בת הזוג מעמד של אזרחות?

לפי החוק הפורטוגלי, אין לבן או בת הזוג, רק מתוקף הנישואין זכאות לדרכון פורטוגלי. כלומר, יש להוכיח, לפי חוק האזרחות הרגיל, שבן או בת הזוג עומדים בתנאים הקבועים בחוק. אם כן, מהם אותם התנאים?

ראשית, יש להוכיח כי הזוג נשואים (במדינת המוצא) יותר משלוש שנים. יש לתרגם את המסמכים השונים המעידים על הנישואין לשפה הפורטוגזית ולהגיש אותם לממשלת פורטוגל (על התרגום להיעשות על ידי אפוסטיל בעל רישיון ייעודי מממשלת פורטוגל).

שנית, וזה החלק המורכב יותר, יש להוכיח זיקה עכשווית לפורטוגל.

 

מהי זיקה עכשווית?

זיקה עכשווית, כאשר מדובר על בני זוג, היא כל קשר לפורטוגל, החל ממגורים בפורטוגל (או החזקת נכס), היכרות עם השפה הפורטוגזית, לימודים כלשהם בפורטוגל, עבודה כלשהי בפורטוגל וכיוצא באלו.

במידה והזוג כבר חי בפורטוגל זמן מה בעת הגשת הבקשה הדבר מהווה אינדיקציה ברורה לזיקה העכשווית המדוברת, כמו כן, מי שמגיע במגע ארוך טווח עם חברות פורטוגליות או מוסדות ציבוריים פורטוגליים.

אספקט מהותי של הזיקה לפורטוגל כולל היבט של ידיעת השפה. אין דרישה פורמלית נוקשה של ידיעה שוטפת וכיוצא באלו אבל שליטה, גם אם חלקית בפורטוגזית יכולה לסייע מאוד בהוכחה הדרושה בשלב זה.

אספקט מהותי נוסף הוא ילדים – במידה ולזוג ישנם ילדים (שהם אזרחים פורטוגליים משום שאחד מבני הזוג פורטוגלי), הדבר מחזק מאוד את הזיקה שיש לבן או בת הזוג לפורטוגל.

 

ליווי מקצועי

כפי שניתן לראות, על מנת להשיג את הדרכון הפורטוגלי לבן או בת זוג, דרוש שכנוע של הרשויות לקיומה של זיקה לפורטוגל.

ישנם היבטים רבים של הזיקה הזו וישנו צורך לבנות טיעון משכנע. עורך דין שמתמקצע בדברים מסוג זה, מכיר מקרים רבים של אישורים ודחיות והוא יודע איזה מידע יש לספק לרשויות על מנת להוביל לאישור הבקשה.

יתרה מזאת, התנעת התהליך הזה משמעו התעסקות עם בירוקרטיה פורטוגלית, דבר שמייאש שנעשה בעברית אך הפעם בשפה זרה, לכן הדבר עלול לגרור טעויות רבות שעלולות לעלות לכדי דחייה או עיכובים משמעותיים בבקשה. לכן, על מנת להגביר משמעותית את הסיכויים לקבל את האזרחות מומלץ להסתייע בעורך דין מומחה.

 

דרכונים בשחור לבן

מאמרים באותו נושא