תלוש משכורת: איך לדעת אם פגמו בזכויותיי?

רבים מאיתנו מחכים לאותו יום בחודש בו השכר שלנו אמור להיכנס לחשבון הבנק.

כאשר אותו תלוש משכורת מיוחל מתקבל לבסוף, בדרך כלל מרבית העובדים יסתפקו בהצצה חטופה בשורה התחתונה של התלוש וימשיכו במהלך יומם ללא דאגות מיותרות.

עם זאת, חשוב לדעת כי תלוש המשכורת שאנו מקבלים כל חודש טומן בחובו מידע חשוב ביותר על התשלומים המגיעים לנו ועל הזכויות הסוציאליות שלנו בעבודה ולעיתים מבט חטוף בשורה התחתונה אינו בדיקה מספקת כלל וכלל.

מדוע אפוא תלוש המשכורת הוא עניין חשוב כל כך, מה עליו להכיל ומהן הטעויות הנפוצות שלעיתים רבים מאיתנו עלולים לפספס? אם אתם רוצים לקבל את מלוא התמורה עבור העבודה הקשה שלכם הכתבה הבאה היא מקום מצוין להתחיל.

 

חובת מסירת תלוש משכורת

על פי חוק המעסיק מחויב לספק לעובדיו תלוש משכורת עבור כל חודש עבודה לא יאוחר מה- 9 לחודש העוקב. כלומר תלוש המשכורת עבור עבודה בחודש ינואר למשל יועבר לכל המאוחר ב-9 לפברואר. עובד אשר לא קיבל את תלוש המשכורת יוכל לדרוש מן המעסיק פיצוי של עד 5,000 ש"ח עבור כל חודש בו לא קיבל את התלוש.

 

מה מכיל תלוש המשכורת

על פי התוספת לחוק הגנת השכר על תלוש משכורת תקני לכלול את הוותק של אותו עובד (לרבות תאריך תחילת העסקה), כמות ימי המחלה וכמות ימי החופשה שניצל העובד באותו חודש וכן את כמות ימי החופשה והמחלה שנותרו לו.

כמו כן, תלוש המשכורת צריך להכיל את שכרו הבסיסי של העובד, את הסכום ששולם לו בגין שעות נוספות, פירוט של דמי מחלה, הבראה וחופשה ששולמו לעובד, תוספות, החזרי הוצאות, פירוט לגבי השכר החייב במס וניכויים מהשכר אשר כוללים מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות והפרשות לקרנות פנסיה וגמל.

כמו כן על התלוש לכלול מידע פורמלי על העובד ומקום העבודה, שמות, כתובות, מספרי זיהוי ופרטי חשבון בנק. אם לא כל הפרטים הנדרשים מופיעים בתלוש המשכורת שלכם עליכם להתריע על כך בפני המעסיק שלכם ובעת הצורך אף להתלונן בפני הגורמים המתאימים.

 

מדוע חשוב לבדוק את תלושי השכר

כמו בכל תחום בחיים, גם בתלושי משכורת עלולות להיות תקלות וכיוון שטעיות שכאלה עלולות להתבטא בהפסדים כספיים לא קטנים חשוב מאוד שתעברו על התלוש שקיבלתם כל חודש ותבדקו כי הכל כשורה.

בין הטעויות הנפוצות ניתן למנות אי מתן זכויות לעובדים יומיים, אי תשלום תוספת שכר לבני נוער עבור שעות נוספות, חישוב שגוי של מספר ימי החופשה ועוד.

במידה ומצאתם טעויות בתלושי השכר שלכם והמעסיק לא נותן מענה לפניותיכם יש לפנות ליחידת האכיפה של חוקי העבודה על מנת להגיש תלונה או אף להגיש תלונה באמצעות עורך דין המתמחה בדיני עבודה.

ברגע שתדעו שתלוש השכר שלכם חף מטעויות תוכלו לעבוד בראש שקט מתוך ידיעה שאתם מקבלים את מלוא התגמול המגיע לכם בגין העבודה המסורה שלכם, לכן אל תתעצלו והקפידו לקרוא היטב את תלוש השכר שלכם מידי חודש.

במידה ואתם זקוקים למידע נוסף פנו לעו"ד ליאת פייגל מומחית לדיני עבודה.

 

פטיש בית המשפט

מאמרים באותו נושא