הטבות מס לגרושים: ייעוץ מס לזוג המתגרש

במדינת ישראל כל אזרח מחויב בתשלום מס, אם כי פעמים רבות עומדים לזכותם נקודות זיכוי או ניכויים במס ואף בתנאים מסוימים פטור חלקי או מלא מתשלום. רבים אינם יודעים שגרושים זכאים גם הם להטבות מס מסוימות, שאם יתגלה בדיעבד שטרם נוצלו, עשויות להניב אפילו החזר כספי רטרואקטיבי.

 

 

הטבת מס קבועה להורים גרושים

על פי חוקי המיסוי הישראליים, כל אם או אב חד הוריים שילדיהם בחזקתם יקבלו נקודת זיכוי אחת. אם הגרוש משלם מזונות עבור ילדיו שאינם מתגוררים עמו, מסופקת באופן אוטומטי הקלה בתשלומי המיסים שמתבטאת גם היא בנקודת זיכוי שנתית. בנוסף, כל גרוש ששילם סכום עודף למס הכנסה במהלך שש השנים האחרונות, עשוי להימצא זכאי להחזר מס עבור כל שנה שבה שולם גבוה מידי ובתנאי שטרם מלאו לילדיו 18 שנים.

 

 

מדוע ניתנת הטבה זו?

אחוז הגירושין בישראל מרקיע שחקים, דבר שמתבטא בהיווצרות אוכלוסייה גדולה במיוחד של אנשים המשלמים דמי מזונות בסך אלפי שקלים מידי חודש. כתוצאה מההוצאה הכלכלית המשמעותית, החליטה המדינה להקל על משלמי המזונות ולקבל הטבת מס, בהצגת הסכם גירושין או פסק דין המאשרים כי עליהם לשלם דמי מזונות.

 

 

הטבת מס לפרודים

אם גרושים המשלמים מזונות וחיים בנפרד מבני זוגם בעבר מקבלים נקודת זיכוי במס, מה קובע החוק לגבי פרודים? כאשר תהליך הגירושין עדיין בעיצומו אך עדיין לא התקבלה החלטה או פסק דין, ניתן עדיין לקבל את נקודת הזיכוי, כל עוד ימציא הגרוש מסמכים שמוכיחים כי הוא כבר משלם דמי מזונות. גם אם לא קיים עדיין מסמך המאשר זאת ותשלום המס כבר בוצע, יהיה ניתן לקבל החזר מס בדיעבד עד 6 שנים אחורנית, במסגרת ייעוץ מס אצל כל גורם מקצועי.

 

 

הטבת מס במצבים נוספים

בני זוג שמתגוררים בנפרד וחולקים במשמורת על הילדים המשותפים שגילם 18 ומטה, יקבלו גם הם נקודת זיכוי עבור כל אחד בנפרד מאחר והם מוגדרים כחד הוריים. גם הפעם, אם הטבה זו תתעדכן מאוחר מתשלום המס, יהיה ניתן לקבל עבורה החזר כספי רטרואקטיבי.

גם אנשים שמשלמים מזונות לבני זוגם ונישאו בשנית, ימשיכו לקבל את הזכאות לנקודת זיכוי אחת במס.

 

 

כיצד מבקשים החזר מס?

כל אדם רשאי לבדוק האם קיימת לו זכאות במס ואם קיימת, להגיש בקשה להחזר מס על ידי מילוי טופס בקשה לרשות המיסים ובצירוף מסמכי מקור או נאמן למקור. בין היתר תתבקשו לצרף את הסכם הגירושין או פסק הדין, תלושי שכר אחרונים המעידים על הכנסות ממקום העבודה, מסמכים נוספים שמעידים על הכנסות ממקורות אחרים, טופס 106, תעודת תושב (אישור כתובת המגורים) ובנוסף אם קיימים, אישורים רפואיים או אישורים לגבי תשלומים מביטוח לאומי. פירוט המסמכים המדויק ייקבע לאחר שתקיימו פגישה עם יועץ מס מומחה שיבדוק את זכאותכם המלאה.

לקריאה על זכויות נוספות לאחר הגירושין, היכנסו לאתר https://www.helenasimhi.co.il.

מיסים

 

מאמרים באותו נושא